ده نشانه حاملگی احتمالی

آیا حامله شده اید؟ به احتمال زیاد تا موعد اولین پریود بعدی یا حتی یکی دو هفته بعد از آن، نشانه خاصی را مشاهده نخواهید کرد.در صورتی که در چند ماه اخیر وضعیت قاعدگی خود را به دقت زیر نظر نداشته اید، یا اگر پریود شما نامنظم بوده و هر ماه تغییر می کرده است، ممکن است نتوانید موعد دقیق قاعدگی بعدی خود را مشخص نمایید.

اما اگر برخی از نشانه های زیر در شما ظاهر شدند و تا مدتی هم پریود نشدید، ممکن است باردار شده باشید. دقت کنید که همه خانمهای حامله این نشانه ها را مشاهده نخواهند کرد. در این حالت می توانید از تستهای حاملگی خانگی استفاده کنید تا مطمئن شوید!توجه کنید که این نشانه ها به ترتیب عکس اهمیت چیده شده اند و شماره ۱۰کم اهمیت ترین و شماره ۱مهمترین علامت هستند.

۱-تورم و حساسیت در پستانه:

یکی از نشانه های اولیه حاملگی، حساس و دردناک شدن پستانها به علت افزایش سطح هورمونها است. درد پستانها ممکن است شبیه به درد آنها در هنگام پریود، یا کمی شدیدتر باشد. این عارضه پس از سه ماهه اول حاملگی و با عادت کردن بدن به تغییرات هورمونی، تا حد زیادی از بین می رود.

۲-خستگی:
ناگهان احساس خستگی می کنید؟ یا نه، احساس کوفتگی و ضعف عمومی شدید دارید؟ هیچ کس به درستی نمی داند که علت بروز این خستگی های ناگهانی در اوائل حاملگی چیست، اما احتمالا افزایش ناگهانی سطح هورمون پروژسترون می تواند یکی از عوامل بروز خواب آلودگی باشد.

با ورود به سه ماهه دوم حاملگی احتمالا سرحال تر شده و احساس انرژی بیشتری خواهید کرد، اما احساس ضعف و خستگی در اواخر دوران حاملگی دوباره باز خواهد گشت، زیرا در آن دوران وزن نسبتا زیادتری را باید حمل کرده و همچنین به علل مختلف ممکن است خواب کافی نداشته باشید.

۳-خونریزی ناشی از لانه گزینی:

برخی از خانمها در حدود روزهای یازدهم یا دوازدهم پس از باردار شدن (یعنی تقریبا همزمان با زمان پریود بعدی)، مقدار کمی خونریزی یا لکه بینی مشاهده می کنند. این خونریزی ممکن است ناشی از ورود تخمکِ بارور شده به بافت پر خونِ رحم شما باشد، اما کسی دلیل قطعی آن را نمی داند.

حرکت تخم لقاح یافته به سمت رحم، ۶روز پس از بارور شدن آغاز می شود و هنگامی که می خواهد در دیواره رحم، محلی را برای استقرار خود برگزیند، مختصر خونریزی اتفاق می افتد.این خونریزی بسیار کم و اغلب به صورت لکه های قرمز یا قهوه ای مایل به قرمز خواهد بود و تنها یک یا دو روز طول خواهد کشید.

در صورت مشاهده خونریزی یا لکه بینی، خصوصا اگر همراه با درد باشد، پزشک خود را در جریان بگذارید؛ زیرا این موارد ممکن است نشانه های حاملگی خارج رحمی باشند.

۴-تهوع یا استفراغ:

در اکثر خانمها، تهوع صبحگاهی تا حدودا یک ماه پس از باردار شدن رخ نمی دهد. حتی برخی از خانمها آنقدر خوش شانس هستند که هیچ گاه این عارضه را تجربه نمی کنند. اما احساس تهوع در تعدادی از خانمهای حامله، بسیار زودتر آغاز می شود؛ همچنین این تهوع ممکن است فقط در صبحگاه رخ ندهد. عارضه ویار بارداری ممکن است صبح، ظهر یا حتی شب هنگام بروز کند.

تقریبا نیمی از خانمهایی که به این عارضه دچار می شوند، با آغاز سه ماهه دوم حاملگی، به کلی بهبود پیدا می کنند. شدت این عارضه در بقیه خانمها نیز غالبا در ماه چهارم یا پنجم حاملگی کاهش می یابد.

۵-افزایش حساسیت نسبت به بو:

اگر در اوائل دوران حاملگی به سر می برید، ممکن است احساس خوشایندی نسبت به برخی بوها، مثلا بوی ساندویچ یا حتی یک فنجان قهوه نداشته باشید؛ و حتی ممکن است برخی بوهای خاص موجب بروز حالت تهوع در شما شوند.

این امر ممکن است ناشی از افزایش سریع میزان هورمون استروژن در بدن شما باشد، اما این صرفا یک احتمال است و کسی از علت قطعی آن خبر ندارد. همچنین ممکن است مشاهده کنید برخی از غذاهایی که قبلا بسیار دوست داشته اید، اکنون حال شما را به هم می زنند؛ این هم کاملا طبیعی است!

۶- نفخ شکم:

تغییرات هورمونی در اوائل حاملگی ممکن است موجب بروز حالت نفخ در شما بشوند؛ که این حالت مشابه با همان وضعیتی است که برخی از خانمها پیش از آغاز پریود ماهانه خود تجربه می کنند. به همین دلیل، حتی در اوائل حاملگی که رحم شما هنوز هم بسیار کوچک است، ممکن است احساس کنید که اندازه دور کمر لباسها برای شما کوچک شده است!

۷-تکرر ادرار:

اندکی پس از باردار شدن، ممکن است احساس کنید که به طور مرتب نیاز به ادرار کردن دارید. چرا؟ علت عمده این مطلب آن است که در دوران حاملگی، حجم خون و مایعات در بدن شما افزایش پیدا می کند، که در نتیجه حجم بیشتری از مایعات به کلیه ها و در نتیجه مثانه شما وارد می شود.

این عارضه ممکن است از هفته ششم حاملگی آغاز شده و در طول دوران حاملگی ادامه پیدا کرده یا حتی وخیم تر شود، البته رحم در حال رشد شما نیز فشار بیشتری بر مثانه وارد خواهد کرد.

۸-تاخیر پریود:

اگر پریود شما معمولا منظم بوده اما این بار به موقع شروع نشده است، می توانید پیش از آنکه سایر نشانه های فوق را مشاهده کنید، از تست حاملگی استفاده نمایید. اما اگر قاعدگی شما منظم نبوده یا اینکه زمان پریودهای قبلی خود را یادداشت نکرده اید، تهوع، حساسیت پستانها یا افزایش دفعات استفاده از دستشویی می توانند نشانه های حاملگی باشند.

۹-دمای پایه بدن شما بالا مانده است:

اگر دمای پایه بدن خود را یادداشت می کرده اید و اکنون مشاهده می کنید که این دما به مدت ۱۸روز در مقدار بالاتر از معمول باقی مانده است، احتمالا حامله شده اید.

۱۰- تست حاملگی خانگی که نتیجه مثبت بدهد:

علی رغم تبلیغاتی که روی جعبه های این تستها دیده می شود، اکثر آنها تنها یک هفته پس از موعد پریود بعدی می توانند حاملگی را تشخیص دهند. پس اگر زودتر از این موعد از این تستها استفاده کرده و نتیجه منفی گرفتید، بهتر است چند روز بعد دوباره تست را تکرار نمایید. البته اگر هنوز پریود نشده باشید!

پس از اینکه یکی از این تستها نتیجه مثبت داد، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. هنوز هم قطعی ترین روش در ایران تست خون بتا اچ سی جی است که با دستور پزشک در آزمایشگاهها انجام میشود

دکتر نازیلا کرمی- متخصص زنان و زایمان

زیبـاشـو دات کام

در دوران بارداری زیبایی خود را حفظ کنید

موی سر:برای حفظ سلامتی و بارداری بدون خطر، بسیاری از پزشکان پیشنهاد می کنند که موی خود را در دوران بارداری خصوصاً در سه ماهه اول حاملگی رنگ نکنید. دکتر جانت گراف (متخصص پوست در کالج پزشکی مانت سینایی در نیویورک) می گوید: رنگ مو می تواند از طریق پوست سر جذب بدن شودبه همین علت می توانید بجای رنگ مو از حنا یا رنگ های طبیعی که مواد شیمیایی در آنها بکار نرفته استفاده کنید. در صورتی که بخواهید فقط قسمتی از موی خود را «های لایت» کنید و اینکار را با دقت تمام و بصورتی انجام دهید که با پوست سر شما تماسی نداشته باشد، در اینصورت اینکار بی خطراست.

صورت :بهتر است در دوران بارداری کمتر از مواد آرایشی استفاده کنید. بیشتر داروهای مصرفی برای از بین بردن اکنه(جوش های ریز بر روی صورت یا دیگر نقاط بدن) شامل موادی است که ممکن است، جنین شما را به خطر بیاندازد. از کرم های موضعی که در آن ترکیبات ویتامین A وجود دارد، استفاده نکنید. از مصرف داروهای خوراکی مثل تتراسایکلین و انواع کرم ها بدون نسخه پزشک، برای درمان اکنه خودداری کنید. کرم های ضد آفتاب (غیر شیمیایی) نه تنها برای بانوان باردار خوب، بلکه ضروری است.

گردندر بعضی عطرها از مواد شیمیایی استفاده شده است که می تواند برای سلامتی بانوان باردار و جنین آنها مضر باشد. معمولاً بر روی برچسب عطرها می توان از مواد شیمیایی مورد استفاده در آنها با خبر شد.
در هرصورت بهتر است بجای استفاده از عطرهای ساخته شده با مواد شیمیایی از عصاره یا روغن های طبیعی که از گل ها و گیاهان خوشبو گرفته شده است، استفاده کنید. بعلاوه پوست خانم های باردار ممکن است در زمان حاملگی از حساسیت بیشتری برخوردار باشد و عطر محبوب آنها احتمالاً در این زمان بسیار قوی یا نفرت انگیز بنظر برسد. بنابراین در هر صورت قبل از استفاده بهتر است عطر مورد نظر خود را کمی امتحان کنید.

دست هااگرچه بانوان باردار «مانیکوریست» همیشه در معرض مواد مضر هستند، اما باید بیشتر مراقب خود باشند. انجام هرچند یکبار مانیکور نمی تواند برای سلامتی آنها مشکل ساز باشد. سعی کنید ابزار مورد استفاده خود را بهمراه داشته باشید و تا حد ممکن از لاک زدن ناخن خود خودداری کنید، زیرا به احتمال زیاد برای ساخت آنها از مواد شیمیایی زیان آور استفاده شده است.

سینه ها و شکمبرای همسران هیچ چیزی زیباتر از شکم در حال رشد بانوان باردار آنها نیست. نگرانی آنها بروز علایم کشیدگی پوست شکم ودیگر نقاط بدن شماست و به دنبال راهی موثر برای جلوگیری از بروز و یا درمان آن می باشند.معمولاً پمادهایی که تضمین کننده سلامتی و زیبایی پوست هستند در این دوره مورد استفاده قرار می گیرند. این پمادها ممکن است سالم و آرامبخش باشند ولی پزشکان معتقدند که تنها چیزی که از زیاد شدن اثرات کشیدگی بر روی بدن خانم های باردار پیشگیری می کند، ژن آنها است. پمادها و لوسیون های پیشگیری از این علایم برای آرام سازی پوست های خشک و خارش آن بسیار مناسب است.

کمر و پشتیک ماساژ خوب نه تنها برای بانوان باردار مناسب است بلکه بر انجام آن نیز تاکید شده است. دکتر برینسون از بیمارستان پرسپتیرین نیویورک می گوید: تمامی روش ها برای ماساژ در زمان بارداری مناسب است، ولی حتماً به شخصی که شما را ماساژ می دهد بگویید که باردار هستید، علت آن این است که بعد از سه ماهه اول شما نباید بیش از چند دقیقه به پشت خود بخوابید و بعضی از روش های ماساژ و همچنین بعضی از روغن ها در انجام ماساژ، نباید مورد استفاده قرار گیرد. در این حالت استفاده از بالش برای پشتیبانی از بدن بهتر از تخت های مخصوص ماساژ است . در هر حال متخصصین در امر ماساژ بانوان باردار، برای استفاده از روغن های بی ضرر در این دوران و بهترین روش ها برای انجام ماساژ بانوان باردار آموزش های لازم را دیده اند.

پاهادست کم دو روش بدون ضرر برای از بین بردن موهای زاید پاها در دوران بارداری وجود دارد که استفاده از تیغ و موم است ( درصورتی که شما این کارها را قبل از بارداری انجام داده اید و از بی خطر بودن آن برای خود مطمئن هستید). در مورد برداشتن موهای زاید بوسیله لیزر در زمان بارداری تحقیقات کافی انجام نشده است، بنابراین انجام آن در این دوره پیشنهاد نمی شود و همچنین استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن این موها نیز در دوران بارداری ممکن است زیان هایی داشته باشد. اگر شما برای این کار از روش پدیکور استفاده می کنید از انجام رفلکسولوژی خودداری کنید زیرا بعضی از نقاط حساس در ناحیه کف پا ، در این دوران تحریک کننده می باشند. برای آرامش بخشیدن به خستگی و کوفتگی پاهای خود می توانید از لوسیون های آرام کننده استفاده کنید.

ترجمه: پیروز پالیزی / نوشته : جنیس لیبرمن

زیبــاشـو دات کام

بارداری و مقاربت

آیا می توانیم در طول بارداری آمیزش داشته باشیم؟ پاسخ مثبت است ولی شرط و شروطی هم دارد بخصوص در هفته ها و ماههای آخرمعمولا در یک بارداری عادی مقاربت برای زن باردار سالم و همسرش ایرادی ندارد. شخصا معتقدم که نزدیکی در دو ماه آخر بارداری باید با احتیاط انجام شود، ولی همه پزشکان با این نظر موافق نیستند در این مورد می توانید نظر پزشک خود را جویا شوید.

فعالیت جنسی مکرر نباید در یک بارداری سالم، مشکلی ایجاد کند. معمولا زوجین می توانند فعالیت جنسی قبلی خود را ادامه دهند. البته اگر در معرض زایمان زودرس باشید یا یکی از مشکلات بارداری مانند کوتاهی یا اتساع دهانه رحم، نشت مایع آمنیوتیک، جفت سرراهی یا خونریزی داشته باشید و یا اینکه سابقه سقط ناشی از زایمان زودرس را داشته باشید احتمالا پزشک معالج شما را از انجام نزدیکی منع خواهد کرد.

آیا آمیزش جنسی در دوران بارداری به جنین آسیب می رساند ؟

بسیاری از مردان می خواهند بدانند که آیا فعالیت جنسی به جنین صدمه می رساند یا خیر. آمیزش جنسی و انزال، هیچ یک در بارداری کم خطر ایرادی ندارد. جنین در محفظه عضلانی رحم قرار دارد و از جنین بوسیله مایع آمنیوتیک و کیسه آمنیوتیک به خوبی محافظت می شود. یک پوشش مخاطی ضخیم دهانه رحم را می پوشاند و مانع از انتقال عفونت نیز می شود. ممکن است چندی بعد از اوج لذت جنسی جنین شما تکان بخورد!

در این مورد نیز نگران نباشید چون این افزایش تحرک بدلیل افزایش جریان خون ناشی از افزایش ضربان قلب شماست نه بخاطر اینکه جنین احساس درد می کند یا از آنچه روی داده چیزی فهمیده است.با این حال اگر هنوز نگرانید و پرسشی در این باره دارید، در یکی از جلسات مراقبت بارداری که هر دو حضور دارید آنرا مطرح کنید.

آیا میل جنسی در دوران بارداری تغییر می کند؟

عموما تمایل جنسی زنان باردار از یکی از دو الگوی زیر پیروی می کند:

۱٫ کاهش میل جنسی در سه ماهه اول و سوم بارداری و افزایش آن در سه ماهه دوم

۲٫ کاهش تدریجی میل جنسی با پیشرفت بارداری

طی سه ماهه اول ممکن است دچار تهوع و ضعف باشید. طی سه ماهه سوم ممکن است افزایش وزن، بزرگ شدن شکم و حساسیت سینه ها و سایر مشکلات باعث شوند کمتر میل به تماس جنسی داشته باشید. این حالت طبیعی است. در مورد حس خود با همسرتان صحبت کنید و سعی کنید راهی بیابید که برای هر دوی شما رضایت بخش باشد.

بارداری در بعضی زنان باعث افزایش میل جنسی می شود. فارغ شدن از نگرانی در مورد احتمال بارداری به برخی از زنان احساس رهایی می بخشد. در برخی موارد، یک زن در دوران بارداری است که برای اولین بار به اوج لذت جنسی می رسد و یا چند بار اوج لذت را تجربه می کند. این موضوع به دلیل افزایش فعالیت هومورنی و بیشتر شدن گردش خون لگن است.

برخی زنان فکر می کنند که بدلیل افزایش اندازه و تغییرات جسمانی ناشی از بارداری، جذابیت خود را از دست داده اند. ممکن است بعد از مقاربت احساس گرفتگی در شکم یا حساس شدن ناراحت کننده در سینه ها داشته باشند. در مورد این احساسات خود با همسرتان صحبت کنید، درک متقابل و محبت می تواند به هر دوی شما کمک کند.

آیا بارداری می تواند موجب تغییر در میل جنسی همسر شود؟

بله! بعضی از مردان خانم باردار خود را جذابتر از هر وقت دیگر می بینند و گروهی دیگر از شدت نگرانی برای سلامت مادر و جنین تمایلات جنسی خود را سرکوب کرده یا اصلا آنرا احساس نمی کنند. در هر صورت صحبت کردن می تواند باعث شود تا تغییر در رفتارها برای طرف مقابل قابل درک شود.

چه وضعیتهایی برای یک زوج باردار مناسب و راحت تر است؟

ممکن است با پیشرفت بارداری متوجه شوید که انتخاب وضعیت های جدید برای آمیزش جنسی ضروری است. ممکن است شکم شما باعث شود انتخاب برخی وضعیت ها برای شما ناراحت کننده باشد. به علاوه، توصیه می کنیم که حدود ۱۶ هفتگی به پشت نخوابید چرا که وزن رحم بر روی عروق اصلی لگن ممکن است گردش خون این ناحیه را مختل کند. بهتر است برای آمیزش جنسی یا به پهلوی خود بخوابید و یا رو قرار گیرید.

چه زمانی باید از آمیزش جنسی اجتناب کرد؟

برخی وضعیت ها باید شما را نسبت به عدم انجام آمیزش آگاه سازد. اگر سابقه زایمان پیش از موعد دارید. ممکن است پزشک شما را آمیزش جنسی و یا رسیدن به اوج لذت جنسی باز دارد.

اوج لذت جنسی باعث انقباض های خفیف رحمی می شود. مواد شمیایی موجود در ترشحات جنسی مرد ( منی ) نیز می توانند باعث تحریک انقباضات رحمی شوند. بنابراین شاید بهتر باشد که همسر یک زن باردار از تخلیه ترشحات جنسی خود داخل واژن اجتناب کند.

اگر سابقه سقط خود به خودی داشته باشید ممکن است پزشک شما را از رابطه جنسی و رسیدن به اوج لذت بر حذر دارد. با این حال هیچ رابطه ای بین آمیزش جنسی و سقط خود به خودی پیدا نشده است.

در صورت وجود موارد زیر از فعالیت جنسی پرهیز کنید:

جفت سه راهی یا پایین واقع شدن جفت در رحم، نارسایی دهانه رحم، آغاز پیش از موعد دردهای زایمانی، درد به هنگام آمیزش جنسی، خونریزی بدون علت از واژن و یا ترشح از آن، وجود ضایعه بهبود نیافته هرپسی در همسر و یا آغاز زایمان.

دکتر نازیلا کرمی-متخصص جراحی زنان زایمان

زیبـاشــو دات کام

به وضعیت قبل از بارداری برگردید(۲)

در پست قبلی چند مرحله از تمرینا برای بازگشت به وضعیت قبل از بارداری را مرور کردیم و در این پست به ادامه ی آن می پردازیم .تمرینات زیر متابولیسم بدن را را افزایش داده و باعث سوزاندن چربی های بدن می شوند،این تمرینات خیلی سریع عمل می کنند و به شما کمک می کنند تا خیلی سریع به فرم ایده آل بازگردید.مربی ورزش اشاره میکند :رمز این برنامه ورزشی انجام تمرین کاردیو بلاست و حرکات تقویتی ،تعادلی است.این بهترین راه سوزاندن چربی ،سفت کرن،تقویت بدن و اصلاح وضعیت آن است و در مقایسه با سایر تمرینات ،در زمان کوتاه تری به نتیجه دلخواه می رسید.

مرحله ۳

به مدت یک دقیقه بطور متناوب و به آرامی حرکت پروانه و سپس حرکت چرخشی مچ پا را انجام دهید.

(۶ تا ۸ مرتبه در هر جهت) پاها را به هم نزدیک کرده و بایستید و شانه را به سمت عقب متمایل کنید .وزنه ها را در دست بگیرید،بطوریکه کف دست به سمت بیرون باشد.زانوها را کمی خم کرده (حالت نیم خیز)و پای راست را به سمت راست برده و همزمان دست های خود را به سمت بیرون ببرید.بطوریکه دست ها در راستای شانه و مقابل بدنتان قرار گیرند و کف دست به سمت بالا باشد.(شکل E)

پای خود را به حالت اول برگردانده و آرنج ها را خم کرده و دست ها را به سمت داخل بکشید.(شکل F)

مرحله ۴

به مدت یک دقیقه به آهستگی جهش (پرش) به یک طرف داشته باشید ،سپس جهت را عوض کنید.

(۶تا ۸ مرتبه در هر جهت) وزنه ها را در دست بگیرید،پاها را به هم نزدیک کنید.پای راست را از زمین باند کرده بطوریکه کف پای چپ در تماس با ساق پای راست قرار گیرد و وزنه ها در دو طرف بدن قرار داشته باشند و تعادل خود را با پای چپ حفظ کنید و شانه را به سمت عقب متمایل کنید.(شکل G)

زانو راست را بالا برده و بطور کامل خم کنید،بطوریکه ران به شکم نزدیک شود.دست ها را در طرفین بدن به سمت بالا برده تا در راستای شانه قرار گیرند و کف دست ها به سمت پایین باشند(شکل H).پا و دست را پایین آورده و ست را کامل کنید ،سپس این حرکت را با دست و پای مخالف انجام دهید.

 

مرحله ۵

به مدت یک دقیقه زانو را بلند کرده بطوریکه مقابل سینه قرار گیرد سپس آرنج دست مخالف را به آن نزدیک کنید،ماهیچه های شکم را منقبض و هوا را خارججج کنید.این حرکت را با پا و دست مخالف نیز انجام دهید.

(۶تا۸ مرتبه در هر جهت)دست ها و زانو های خود را بر روی زمین قرار دهید بطوریکه مچ دست زیر شانه قرار گیرد(شکل I)
دست ها را به سمت جلو برده تا بدن شما یک خط مستقیم را تشکیل دهد.سپس باسن را منقبض و آخرین استخوان ستون فقرات را به سمت داخل جمع کنید.ماهیچه های شکم را منقبض کنید،نیم تنه را به زمین نزدیک کردهو پشت خود را کاملا صاف نگه دارید .دست ها را کاملا صاف و زانو ها را از روی زمین جدا کرده ،سپس پای راست را بلند کرده و به سمت عقب متمابل کنید(شکلJ)

زانوها را به سمت پایین برگردانده و ست را کامل کنید .این حرکت را با پای مخالف نیز انجام دهید.

به وضعیت قبل از بارداری برگردید(۱)

اگر به تازگی مادر شده اید ،قطعا کارهای زیادی برای انجام دادن دارید و نسبت به قبل پر مشغله تر هستید.در این میان تناسب اندام و بازگشت به وضعیت سابق ،برای تمامی مادران مهم است و در اولویت قرار دارد.ورزش وتمرینهایی برای تناسب اندام در نظر گرفتیم که در دو پست تقدیم میگردد.تمرینات زیر متابولیسم بدن را را افزایش داده و باعث سوزاندن چربی های بدن می شوند،این تمرینات خیلی سریع عمل می کنند و به شما کمک می کنند تا خیلی سریع به فرم ایده آل بازگردید.مربی ورزش تریسی مالت اشاره میکند :رمز این برنامه ورزشی انجام تمرین کاردیو بلاست و حرکات تقویتی ،تعادلی است.این بهترین راه سوزاندن چربی ،سفت کرن،تقویت بدن و اصلاح وضعیت آن است و در مقایسه با سایر تمرینات ،در زمان کوتاه تری به نتیجه دلخواه می رسید.

بعد از انجام این تمرینات،تغییرات ایجاد شده در بدنتان بوضوح قابل مشاهده است و در ادامه نیز بدنی سالم و خوش فرم خواهید داشت و اعتماد به نفستان افزایش میابد.

برای شروع این تمرینات تا ۶ هفته بعد از زایمان صبر کنید و اگر سزارین داشتید بهتر است مدت زمان بیشتری منتظر بمانید(حدود ۸ هفته یا تا زمانیکه محل جراحی بهبود یابد).همیشه پیش از شروع این تمرینات یا هر تمرین دیگری با پزشک خود مشورت کنید.

هر حرکت کاردیو،بدن شما را برای حرکت بعدی گرم خواهد کرد.برای شروع ،این حرکات را بدون وزنه انجام دهید . به تدریج زمانیکه بدنتان قدرت لازم را پیدا کرد از وزنه ۱/۵ کیلوگرمی استفاده کنید در پایان با انجام حرکات کششی پشت ،پا و شانه بدن خود را سرد کنید.این تمرینات را یک روز در میان انجام دهید.

*حرکات روز اول

این حرکات بسیار سبک ،بطوریکه روزانه قابل انجام هستند و با افزایش جریان خون به بهبودی ماهیچه های شکم و لگن کمک کرده(این ماهیچه ها ممکن است در طول زایمان آسیب ببینند)و شما را برای انجام برنامه ورزشی آماده می کند.

این حرکات را در وضعیت خوابیده بر روی پشت طاقباز و با زانوهای خم انجام دهید و حرکات را در هر جهت ۴ مرتبه تکرار کنید.تکرار این حرکات تا ۱۰ مرتبه قابل افزایش است.

*پیوستگی بدن

از طریق بینی نفس بکشید و قفسه سینه را کاملا باز کنید،مدتی هوا را به داخل می کشید باید به اندازه شمارش آهسته یک تا سه باشد.هوا را از طریق دهان خارج کرده(به اندازه شمارش آهسته یک تا سه) و همزمان به آرامی قفسه سینه و ماهیچه های شکم را منقبض و منبسط کنید.

*کگل
پاها و باسن خود را شل کنید،ماهیچه های کف لگن و اطراف واژینال را منقبض کنید(مانند اینکه مانع از خروج ادرار شوید) و بطور طبیعی نفس بکشید،تا ۳ بشمارید و در این حالت باقی بمانید ،سپس بدن خود را رها کنید .با این حرکت ماهیچه های کف لگن تقویت می شود.حالت انقباض ماهیچه ها را می توانید تا شمارش ۵ افزایش دهید .این حرکت را به صورت ست های ۱۰ تایی دو بار در روز انجام دهید.

*تثبیت بدن

بر روی زمین دراز بکشید (طاقباز) هوا را به داخل کشیده ،سپس خارج کنید و همزمان ماهیچه های شکمی را منقبض و منبسط کنید ،سپس لگن خود را به سمت بالا متمایل کرده و عضلات باسن را منقبض کنید،بدون اینکه مفصل ران از زمین بلند شود،تا ۳ بشمارید و در این وضعیت باقی بمانید و به آرامی نفس بکشید،سپس بدن خود را شل کنید و به وضعیت قبلی باز گردید.

مرحله ۱

به مدت یک دقیقه بطور متناوب در جا راه رفته یا بطور خیلی آهسته در جا بدوید و دست ها را نیز همزمان حرکت دهید.
(
۱۰ تا ۱۵ مرتبه) وزنه ها را در دست بگیرید،پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید بطوریکه پنجه پاها به سمت بیرون قرار گرفته و زاویه ۹۰ درجه تشکیل دهد .(شکل A)

زانوها را خم کرده و وزنه ها را بالای سر برده (پرس کنید)،شانه و باسن را منقبض کنید(شکلB) .دستها را به سمت پایین اورده و زانوها را صاف کنید و به حالت اول برگردید.

مرحله ۲

به مدت یک دقیقه زانوها را خم کرده و به زمین نزردیک شوید (حالت چمباتمه)،سپس بایستید و در وضعیت کاملا صاف قرار بگیرید ،سپس دست ها را در پشت سر قلاب کیند.(البته اگر توانایی انجام آنرا دارید)

(۶تا ۸ مرتبه در هر جهت) وزنه ها را در دست بگیرید،بایستید ،پای چپ را جلو و پای راست را عقب بگذارید و کمی به سمت جلو متمایل شوید،دست ها کاملا صاف و آرنج را کمی خم کنید ،بطوریکه که کف دست به سمت داخل باشد.پای چپ را از زانو خم کرده بطوریکه زاویه ۹۰ درجه تشکیل دهد و وزنه ها در راستای قوزک پای راست قرار گیرند ،دقت داشته باشید که پشت شما کاملا صاف باشد و زانو از پنجه نباید جلو بزند.(شکل C)
پای راست را صاف کرده و دست ها را به سمت بالا بیاورید ،بطوریکه شانه ها منقبض و به سمت عقب متمایل شود(شکل D).

گیاه درمانی برای زنان

در گذشته‌ها، زنان آموخته بودند که چگونه با استفاده از گیاهان دارویی و مکمل‌های گیاهی مشکلات مربوط به سلامت و بهداشت زنانه را درمان کنند. در سال‌های اخیر، بسیاری از تحقیقات علمی این درمان‌ها را تایید کرده‌اند. بسیاری از گیاهان می‌توانند همچون دارو عمل کرده و مشکلات بهداشتی و نگرانی‌های خانم‌ها نسبت به فقدان میل جنسی، یائسگی، ناباروری و بسیاری از مشکلات زنانه دیگر را درمان کنند.

خارخاسک
خارخاسک، یکی از گیاهانی است که نه تنها برای افزایش میل جنسی در خانم‌ها، بلکه برای آقایان نیز تجویز می‌شود. این گیاه تولید هورمون(LH) را افزایش داده و مقدار تستوسترون را بیشتر می‌کند. معمولا زنانی که میل جنسی آنها کم است، مقدار کمی هورمون تستوسترون در بدن دارند که با افزایش این هورمون، میل جنسی آنها افزایش می‌یابد. مزایای استفاده از این گیاه در حفظ و تنظیم ترشح هورمون تستوسترون(TH) در بدن است که همین امر و تعادل این هورمون در بدن، از ویژگی‌‌های ثانویه مردانه جلوگیری می‌کند. از آنجایی که یکی از علل گُر گرفتگی در زنان یائسه، ترشح هورمون LH است و عدم تنظیم این هورمون، گر‌گرفتگی را در دوران یائسگی افزایش می‌دهد.

مارچوبه Racemosus یا همان Shatavari

این گیاه در جنگل‌های انبوه هند رشد کرده و همچون یک تقویت کننده عمل می‌کند. مارچوبه استرس را نیز از بین می‌برد. پژوهشگران بر این باورند که یکی از دلایل کاهش میل جنسی، استرس است. به علاوه، این گیاه در تولید شیر در طی شیردهی و درمان ناباروری نیز موثر واقع می‌شود.

سندرم پیش از قاعدگی و گیاهان دارویی

استفاده از گیاهان دارویی می‌تواند تا حدودی نشانه‌های سندرم قبل از قاعدگی (PMS) را تسکین دهد و نوسانات هورمونی در سیکل ماهانه زنان را تنظیم کند. اصطلاح PMS به معنی انواع نشانه‌هایی است که از دو هفته قبل از عادت ماهانه زنان آغاز می‌شود. گیاهان دارویی موثر در PMS، قبل از عادت ماهانه هورمون‌ها را تسکین می‌دهند و به رفع احساس غم و اندوه فرد در دوره قبل از قاعدگی کمک می‌کنند.

کوهوش سیاه

با نام علمی Cimicifuga racemosa

در سال‌های اخیر، این گیاه به عنوان درمان گیاهی برای PMS و متعادل کننده هورمون‌های بدن مورد استفاده قرار گرفته و بسیار محبوبیت پیدا کرده است. خاصیت ضد اسپاسمودیک این گیاه موجب تسکین گرفتگی‌های عادت ماهانه می‌شود. دلیل اصلی گر گرفتگی، ترشح هورمون (LH) است که کوهوش سیاه ترشح این هورمون را در بدن کاهش می‌دهد و در نتیجه گُر گرفتگی کاهش می‌یابد. در آلمان از این گیاه به وفور برای درمان سردرد، خستگی و درد مفاصل در دوران یائسگی استفاده می‌شود.

گل گاوزبان

با نام علمی Borago officinalis

اگر چه روغن گل گاوزبان به اندازه روغن گل پامچال شناخته شده نیست، اما در مقایسه با آن غلظت بالاتری از اسید گامالینولئیک (GLA) دارد.

افزایش باروری در زنان

قبل از توسعه روش‌های مدرن باروری، درمان‌های گیاهی، قرن‌ها در میان بیشتر ملل کارایی داشته‌اند. اگر هر یک از این گیاهان را در دوز مناسب استفاده کنید، هیچ ضرری نخواهند داشت، اگر چه توصیه ما به تمام خوانندگان این است که قبل از مصرف هر نوع داروی گیاهی با پزشک مشورت کنند؛ به خصوص اگر هم‌زمان داروی شیمیایی مصرف می‌کنند. تاثیر برخی از داروهای گیاهی زمانی که با هم مصرف شوند، بیشتر خواهد شد؛ اما برخی از آنها نیز روی داروهای شیمیایی تاثیر منفی دارند و خواص آنها را از بین می‌برند. داروهای گیاهی موثر در باروری، شرایط مناسبی را در بدن برای تخمک‌گذاری و بارداری ایجاد کرده و با حفظ تعادل سیستمیک میان دستگاه تناسلی زنانه، سلامت رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ را تضمین می‌کنند.

پنج انگشت

با نام علمی Vitex agnus castus 

درخت زیبایی با ارتفاع ۵/۱ متر است و به دلیل اینکه برگ‌های آن پنجه‌ای و ۵ عددی است، آن‌را پنج انگشت می‌نامند. این گیاه که گل‌های آن اغلب آبی رنگ هستند، یکی از مشهورترین گیاهان درمانی در باروری طبیعی زنان است و غده هیپوفیز را تحریک می‌کند و ترشح استروژن و پروژسترون و تستوسترون را افزایش می‌دهد و فرایند تخمک‌گذاری را سرعت می‌بخشد. به ویژه زمانی که دلیل ناباروری، مقدار کم تولید پروژسترون باشد، این گیاه به عنوان یک تونیک عمل کرده و سیستم تولید مثل را فعال می‌کند. به طور خاص این گیاه بر روی زنانی که تخمک‌گذاری نامنظم دارند، موثر است و زنانی که مبتلا به فاز لوتئال کوتاه هستند و مدت زمان میان تخمک‌گذاری و پایان چرخه قاعدگی آنها کوتاه است، می‌توانند از این گیاه دارویی با مشورت پزشک استفاده کنند. بعد از قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری، با استفاده از داروی گیاهی می‌توانید تخمک‌گذاری طبیعی داشته باشید. همچنین این گیاه، یکی از مهم‌ترین گیاهان در درمان PMS است و از زمان بقراط و ۲۵۰۰ سال پیش برای درمان بسیاری از ناراحتی‌های زنانه تجویز می‌شده و به طور خاص در درمان درد سینه قبل از قاعدگی، ادم، افسردگی، اسهال و یبوست و سردرد PMS مفید است. مطالعات انجام شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهند که استفاده از این گیاه بی‌ضرر و در درمان نشانه‌های PMS موثر است. مطالعه‌ای که بر روی ۱۶۰۰ زن با تجربه PMS در آلمان صورت گرفت، نشان داد که بیش از ۹۳ درصد زنان با مصرف این گیاه قطع و یا کاهش علائم داشته‌اند. این گیاه با تحریک غده هیپوفیز، هورمون‌های تخمدان را تنظیم می‌کند.

گل پامچال

با نام علمی Oenothera bierinis 

این گیاه از گیاهان امریکای شمالی و سرشار از اسیدهای چرب ضروری و حاوی اسید لینولئیک گاما (GLA) است که از عملکرد غدد هورمونی حمایت می‌کند، علائم قبل از قاعدگی را تسکین می‌دهد و موجب قوام و شفافیت و چسبناکی ترشحات زنانه و تخمک می‌شود که همین امر باعث می‌شود تخمک‌ها برای مدت طولانی‌تری در دهانه رحم زنده بمانند و تا ده روز بتوانند به راحتی با اسپرم ترکیب شوند. زنانی که مقدار این اسید چرب (GLA) در بدن آنها کم است، حساسیت بیشتری نسبت به هورمون پرولاکتین دارند و همین حساسیت بیشتر منجر به درد و حساسیت سینه‌ها نیز می‌شود. با مصرف این گیاه معمولا طی دو الی سه چرخه علائم به تدریج کاهش می‌یابد.

شبدر قرمز

با نام علمی Trifolium pretense 

مدت‌ها است که از این گیاه به عنوان یکی از موثرترین گیاهان باروری به خصوص در درمان زخم‌های لوله‌های فالوپ یا سلول‌های غیر طبیعی اندام تناسلی استفاده می‌شود. شبدر قرمز سرشار از ایزوفلاون است و در بدن همچون استروژن عمل می‌کند. همچنین رحم را تغذیه کرده و با پروتئین و ویتامین‌ها و کلسیم و منیزیم، مواد معدنی مورد نیاز غدد هورمونی، سیستم عصبی را تقویت می‌کند.

گزنه

با نام علمی Urtica dioica

با توجه به اینکه این گیاه سرشار از کلروفیل، پروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین K است، در باروری و تقویت کلیه و تحریک و تنظیم ‌ترشحات غده آدرنال موثر است. هورمون‌های بدن را تنظیم می‌کند و تخمک‌گذاری و قاعدگی را بهبود می‌بخشد. این گیاه یکی از غنی‌ترین منابع گیاهی و سرشار از اسید فولیک است و به سلامت جنین کمک می‌کند.

برای بالا بردن و بزرگ شدن سینه خانم‌ها به طور طبیعی

استفاده از داروها و مکمل‌های گیاهی به منظور بالا بردن و فرم دهی سینه، در چند سال اخیر بسیار رواج یافته و انواع قرص‌ها و مکمل‌ها و پودرها و کرم‌ها به بازار ارائه شده‌اند. برای تقویت و تولید بافت و سلول جدید سینه، بدن نیاز به استروژن دارد؛ بنابراین برخی از گیاهان که حاوی سطوح بالایی از استروژن طبیعی به نام فیتواستروژن هستند و ساختاری شبیه هورمون زنانه استروژن دارند، گیرنده‌های استروژن در غدد سینه را تحریک می‌کنند و بافت جدید سینه ساخته می‌شود؛ درست شبیه دوران بارداری که ترشح استروژن موجب بزرگ شدن و بالا رفتن سینه‌ها می‌شود. اگر چه مطالعات نشان می‌دهند که برخی از گیاهان موجود در بازار می‌توانند سایز سینه‌ها را در زنان افزایش دهند، اما برای اثبات قطعی این موضوع، به مطالعات بیشتری نیاز است.

گیاهان طبیعی که در محصولات گیاهی بزرگ کننده سینه یافت می‌شوند، عبارتند از:

دانه رازیانه، ریشه قاصدک، شاهی آبی، کوهوش سیاه (Cimicifuga racemosa)، شنبلیله (trigonella

Foenum-gracecum).

قبل از استفاده از هر نوع گیاه دارویی، کاملا در مورد آن تحقیق کنید و در مورد فواید و تاثیرات جانبی آن با پزشک مشورت نمایید. برای مشاهده نتیجه دلخواه در افزایش سایز سینه‌ها حداقل ۶-۱۲ ماه زمان نیاز است و بعد از یک ماه نمی‌توانید تغییرات زیادی مشاهده کنید. در هنگام خرید هر محصول گیاهی به تضمین و گارانتی روی محصول نیز توجه داشته باشید و قبل از خرید هر مکملی ابتدا با مصرف‌ کنندگان قبلی آن مشورت کنید و نظر آنها را جویا شوید.

گیاهان دارویی برای تسکین و درمان علائم یائسگی

شروع یائسگی، یک پیشرفت و روند طبیعی در زندگی زنان است و امروزه به طور فزاینده‌ای گیاهان و مکمل‌های گیاهی جایگزین داروهای شیمیایی شده‌اند. یائسگی معمولا با علائمی همچون تعریق شبانه، گر گرفتگی، خشکی واژن، درد هنگام نزدیکی، سردرد و اضطراب همراه است. به دلیل تغییرات بیوشیمی در بدن، شیوع بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان نیز در این دوران افزایش می‌یابد. با مصرف گیاهان دارویی می‌توان به مقدار قابل توجهی از علائم و بیماری‌های ناشی از کاهش هورمون استروژن پیشگیری کرد. استروژن موجود در گیاهان فیتواستروژن نام دارد که در بدن همچون استروژن عمل می‌کند. گیاهان دارویی که حاوی فیتواستروژن هستند، در درجه اول علائم یائسگی را کاهش می‌دهند و در گام بعدی ترشح هورمون‌ها را تنظیم می‌کنند.

ریشه شیرین بیان

با نام علمی Glycyrrhiza glabra 

این گیاه به طور عمده نوسانات هورمونی را برطرف می‌کند و با بهبود غده آدرنال، انرژی را افزایش و استرس را کاهش می‌دهد. در ضمن به هضم غذا کمک می‌کند و یک ملین است.

دکتر محمدحسین صالحی سورمقی- متخصص فارماکوگنوزی و استاد دانشکده داروسازی  علوم پزشکی

زیبــاشــــو دات کام

8 اشتباه زنانه در رابطه جنسی و راه حل آنها

حرکات نادرست

متون وسوسه انگیز و لباسهای بدن نما می توانند در کتابها و فیلم ها مردان را شهوانی کنند، اما در زندگی حقیقی چطور؟ دکتر کامی بالک می گوید: «مردان هرگز توسط زنانی که بیشتر زمان خود را در مقابل آینه و صرف پوشیدن لباس های شهوت انگیز می کنند، تحریک نمی گردند؛ حتی سیگنال های ظریفی که انتظار دارید از طرف شوهرتان به چشم علامت دیده شود، می تواند شهوت جنسی او را خاموش کند». در این مطلب 8 اشتباه این چنینی و راه حل تبدیل آنها به رفتارهای کارآمد را شرح داده ایم.

۱- آرایش بیش از حد

مردان شیفته زنان موقر و پاکیزه هستند. استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی باعث می شود در نهایت این جمله را از همسرتان بشنوید: «زیر این همه آرایش چرا پنهان شده ای؟» دکتر بالک می گوید ذات مردان چنین است که نوع طبیعی را بیشتر می پسندند. مزه خوب آنها را مجذوب خود خواهد کرد و بر عکس زیاده روی آنها را فراری خواهد داد.

۲- زمان بندی برای رابطه جنسی

استفاده از پیام های شهوت ناک می تواند ضربان قلب شوهرتان را چند برابر کند؛ اما تعیین زمان برای معاشقه فشار زیادی بر وی اعمال خواهد نمود. دکتر جین گریر متخصص روابط زناشویی و مجری یکی از برنامه های رادیویی در این خصوص می گوید: «پیام هایی مانند ((منتظرم تا بیای خونه)) یا ((بعد از کلاس یوگا مال تو هستم)) باعث قابل پیش بینی شدن معاشقه می شود؛ این امر می تواند هیجان مرد را نابود کند. اگرچه با زمان بندی، وقت معاشقه بیشتری را خواهید داشت، اما بخاطر بسپارید که زمان دقیق را مرموز نگه دارید. سعی کنید متون و پیام هایتان کمتر دارای جزییات باشد، مثل: ((دنبال فرصتی هستم تا هرچه زودتر با تو باشم)) یا ((چطوره بچه رو بعضی وقتا بزاریم خونه مامانم؟))»

۳- خاموش کردن چراغ ها

حتما دلیلی وجود دارد که مردان عاشق تماشای مسابقات فوتبال با کیفیت عالی هستند. به گفته دکتر گریر این مخلوقات، موجودات بسیار بصری محسوب می شوند و شیفته آن هستند که تا حد امکان هنگام معاشقه ببینند. اصرار بر داشتن رابطه جنسی در محیطی تیره و تار می تواند این تصور را در مرد زندگی تان ایجاد کند که بیشتر به ظاهر خود اهمیت می دهید نه احساسی که وی در شما ایجاد می کند. همین عدم اطمینان ، آواری می شود بر سر جولان مردانه وی در اتاق خواب. اگر در روشنایی راحت نیستید در اتاقی با نور اندک یا با چند عدد شمع معاشقه را انجام دهید.

۴- چنگ اندازی!

آنچه که در فیلم ها بسیار اغوا کننده و تحریک آمیز به نظر می رسد می تواند علاوه بر ایجاد زخم، برای وی بسیار دردناک نیز باشد. دکتر پیر شوارتز متخصص روان شناسی در دانشگاه واشنگتن می گوید: «شهوت یک لحظه بخصوص می تواند سبب شود تا شریک جنسی تان را محکم در آغوش گرفته و بخواهید به عمق جان وی رخنه کنید؛ اما مراقب باشید که پوست وی را پاره نکنید. بجای چنگ زدن، نوک انگشتانتان را فشار دهید و تمام بدن وی را به آرامی لمس کنید. زمانی که وی در رابطه جنسی به درستی رفتار می کند، برای تشویق عشقتان وی را محکم تر در آغوش بفشارید».

۵- تظاهر به ارگاسم

این حقیقت وجود دارد که برای زنان رسیدن به اوج لذت جنسی کار آسانی نیست. در واقع میانگین زمان ارگاسم زنان ۲۰ دقیقه است و چه کسی همیشه این همه وقت در اختیار دارد؟ دکتر گریر می گوید: «بیشتر زنان فکر می کنند مجبورند برای اثبات مردانگی شریک جنسی شان ارضا شوند، اما مردان تظاهر در این مورد را تشخیص می دهند. اگر مردی احساس کند در صمیمی ترین لحظات به او دروغ می گویید، درباره ارزش وجودی خود دچار تردید می شود؛ پس به وی نشان دهید که چه زمانی شما را تحریک می کند اما اگر ارضا نشدید یک پایان سینمایی را شبیه سازی نکنید».

۶- بازی کردن نقش دوشیزه ضعیف و شکننده

برخی از زنان فکر می کنند نقش بازی کردن مردان را شیفته آنان می کند، اما بخاطر داشته باشید زیاده روی در این کار شما را فردی وابسته یا احمق جلوه خواهد داد. هیچ مردی نمی خواهد پرستار یک زن کودک صفت باشد. بنا به گفته دکتر بالک مردان، زنان باهوش تر را جذاب تر می یابند. در صورت نیاز به وی اجازه دهید تا در کارهای پیچیده یا تعمیر سینک ظرفشویی به شما کمک کند، زیرا مردان دوست دارند مشکلات را حل و فصل نمایند؛ اما اگر می توانید خودتان مشکلی را حل کنید، بهتر است دست به کار شوید.

۷- کارگردانی صحنه معاشقه

بین جسور بودن و کنترل همه جانبه اتاق خواب تفاوت وجود دارد. دکتر شوارتز می گوید: «نباید کاری کنید که همسرتان احساس بی عرضگی نماید یا دائما بایدها و نبایدها وی را کنترل نمایید؛ کافی است تنها لحظه لذت بخش در معاشقه را به وی نشان دهید. در معاشقه رئیس مآبی نمره آن چنان بالایی ندارد. بجای حکمرانی بر حرکات وی، وقتی دارید از کارهای همسرتان لذت می برید لب به سخن بگشایید و یا یادآوری کنید که دفعات قبلی بخشی از بدنتان لذت وصف ناپذیری را تجربه کرده است. مردان ترجیح می دهند نواحی درست را خود کشف کنند نه اینکه به آنها بگویید کدام ناحیه دقیقا مدنظر شما است».

۸- داشتن معاشقه در اولین قرار عاشقانه

هیچ چیز مانند تعجیل در انجام معاشقه شما را در امور جنسی بی قید جلوه نمی دهد. دکتر گریر می گوید: «صمیمیت بیش از حد در اولین تماس این مساله را به ذهن مرد می رساند که شما تنها برای یک شب اینجایید. ترک مرد با یک بوسه شب بخیر (البته اگر احساس می کنید این مرد می تواند شوالیه رویاهایتان باشد) یک جدایی بدون نقص بوده و وی را بیشتر خواهان شما خواهد نمود».

جایگزین های درست برای تنبیه بدنی کودکان

بسیاری از والدین برای تربیت کودکشان راه های مختلفی را امتحان می کنند، از کتک زدن کودک گرفته تا محروم کردن، اخم کردن و گفتن جملاتی از قبیل دیگه دوستت ندارم و... از طرف دیگر والدینی هم هستند که اصلا اعتقادی به تنبیه کودکان ندارند و سعی می کنند با تشویق کودکشان را تربیت کنند به نظر شما کدام روش مناسب تر است، فقط تنبیه؟ فقط تشویق؟ یا تنبیه در کنار تشویق؟

جایگزین های درست برای تنبیه بدنی کودکان چیست؟

1 - محروم کردن موقتی

روش محروم کردن موقتی یکی از جایگزین های مناسب برای تنبیه بدنی کودک است و به این صورت است که شما کودکتان را برای مدتی از فعالیتی محروم می کنید البته این محرومیت باید به گونه ای باشد که کودک شما احساس کند چیز باارزشی را از دست داده است. لطفا در استفاده از این روش به این نکات توجه کنید:

الف) دلایل محرومیت را برای کودک توضیح دهید

قبل از انجام هر اقدامی به کودکتان بگویید علت محروم شدن او، انجام فلان رفتار اشتباه بوده است و این محرومیت برای ترک رفتار نادرستش لازم است. البته دقت کنید که در ابتدا از این روش فقط برای یک رفتار اشتباه استفاده کنید و بعد از اصلاح آن رفتار، به سراغ رفتارهای نادرست دیگرش بروید و به یاد داشته باشید در صورت استفاده زیاد، این روش نیز مانند دیگر شیوه ها اثرش را از دست می دهد و بی نتیجه می  شود.

ب ) محل اخراج

در انتخاب محل تنبیه دقت کنید زیرا محل اخراج کودک باید جایی باشد که کودک احساس کند از چیزی محروم شده؛ مثلا برای کودکی که از هر موقعیتی استفاده می کند و به کوچه می رود، بستن در حیاط به عنوان تنبیه کار درستی نیست؛ زیرا شما همان چیزی را به او می دهید که دنبالش است. نکته بعدی این است که محل اخراج نباید تاریک و ترسناک باشد، مثلا حمام تاریک برای تنبیه کودک مناسب نیست.

ج ) مدت تنبیه

بعضی والدین برای تنبیه یک کودک دوساله مدت زمان یک ربع یا نیم ساعت را در نظر می گیرند! در حالی که باید برای هر سال، یک دقیقه تنبیه در نظر بگیرید،مثلا برای یک کودک دو ساله دو دقیقه تنبیه کافی است و برای یک کودک پنج ساله پنج دقیقه زمان مناسبی است.

د ) مقاومت 

اما اگر کودک شما در مقابل تنبیه مقاومت کرد، مثلا از محل اخراج فرار کرد، به او بگویید که یک دقیقه دیگر به تنبیه‌اش افزوده می شود و مثلا به جای چهار دقیقه پنج دقیقه حق بازی ندارد. البته به یاد داشته باشید دقایق اضافی نباید بیش از سه دقیقه شود زیرا در این صورت اثرش را از دست می دهد.

2 - عصبانی شوید

بعضی از کودکان خیلی لجباز هستند به گونه ای که انجام روش های ذکر شده، تاثیری بر آن ها ندارد، در این صورت اگر شما مقداری عصبانی شوید اشکالی ندارد و همین که شما به کودکتان با قاطعیت بگویید: «دیگه دارم از دستت عصبانی می شم!» مقاومتش را در هم می شکنید.

3 - از کودک رفع مسئولیت نکنید

نکته بعدی این است که نگذارید تنبیه کودک راهی باشد برای فرار از مسئولیت. مثلا اگر او در حین جمع کردن اسباب بازی هایش، کار بدی انجام داد، او را تنبیه کنید و دوباره بعد از تنبیه او را مجبور کنید کارش را ادامه دهد؛ زیرا ممکن است او یاد بگیرد برای فرار از مسئولیت کار بدی انجام دهد تا تنبیه شود و در حین تنبیه استراحت کند.

تصحیح رفتار اشتباه

اما روش دیگر جایگزین برای تنبیه کودکان، تصحیح رفتار اشتباه است. انجام این روش به این صورت است که شما از پیامدهای طبیعی برای از بین بردن رفتار اشتباه کودکان استفاده می کنید، مثلا برای کودکی که روی دیوار نقاشی می کند، این روش می تواند مفید باشد به این صورت که شما از کودک می خواهید قسمت نقاشی شده را با دستمال تمیز کند و اگر او انجام این کار را بلد نیست به او آموزش دهید و در صورت مقاومت دستانش را بگیرید و او را مجبور به تمیز کردن دیوار کنید. هنگامی که دیوار را کاملا تمیز کرد، به او بگویید: عزیزم دیوار خیلی تمیز شده، حالا ازت می خوام بقیه دیوار را هم تمیز کنی! و اگر دفعه بعد باز هم دیوار را کثیف کرد دوباره او را مجبور به تمیز کردن کنید. البته برای استفاده از این روش نکاتی وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

الف) جبران اشتباه 

از کودکتان بخواهید کار بدش را جبران کند، مثلا به خاطر حرف بدی که زده است معذرت خواهی کند یا اگر تمام ظرف ها را ریخته، آن ها را جمع کند.

ب) تمرین رفتار مثبت

حتما شما هم به خاطر دارید هنگامی که در مدرسه کلمه ای را غلط می نوشتیم، معلم مجبورمان می کرد مثلا املای درست آن کلمه را ده بار بنویسیم، انجام این روش هم به همین صورت است مثل تمیز کردن دیوار که کودک مجبور می شود قسمت دیگری از آن را نیز تمیز کند یا مثلا اگرتمام اتاقش را نامرتب کرد از او بخواهید علاوه بر اتاقش قسمت دیگری از خانه را هم مرتب کند.

ج) تحسینش کنید

هنگامی که کودک به جای کار اشتباهش کار درست و شایسته ای انجام داد او را تشویق کنید و برایش جایزه ای کوچک در نظر بگیرید.

د) مثل همیشه قاطع باشید

قاطع باشید و از حرف خودتان کوتاه نیایید، مثلا اگر قرار شد کودکتان اتاقش را تمیز کند باید تمامش را خودش تمیز کند.

۲ نکته مهم

اما در استفاده از روش های جایگزین تنبیه بدنی کودکان ۲ نکته مهم نیز وجود دارد که باید مد نظر قرار دهید:

نکته اول :

در نظر گرفتن سن و توانایی کودک هم بسیار مهم است و شما نباید کودک را به خاطر کاری که فهم آن را ندارد، تنبیه کنید. مثلا اگر کودکی تکالیفش را انجام نمی دهد و در حین انجام تکالیف فرار می کند اول مطمئن شوید، کودک شما مشکل بیش فعالی یا مشکلات دیگر ندارد بعد برای تنبیه‌اش اقدام کنید.

نکته دوم :

همیشه به یاد داشته باشید به کار بردن هر روش تربیتی برای انجام هر کار اشتباهی مانند خوردن یک قرص است برای تمام بیماری ها! که نه تنها موثر نیست بلکه ممکن است مضر هم باشد. مثلا برای کنترل بددهنی کودکتان راه های دیگری وجود دارد که در شماره های گذشته به آن اشاره کردیم، اگر آن ها موثر نبودند آن گاه می توانید از این روش استفاده کنید ضمن این که خودتان هم باید مسئولیت پذیر باشید شاید اعمال شما باعث شده کودکتان بی ادب و بددهن شود یا والدینی که در مقابل هر خواسته منطقی و غیرمنطقی کودکشان می گویند:«نه» باید منتظر لجبازی و انجام رفتارهای اشتباه از سوی کودکشان باشند.

تشخیص نیاز جنسی مردان در روابط عاشقانه

حتی بهترین پسرها هم ممکن است فقط به دنبال رابطه‌جنسی باشند. مردها روش‌های مختلفی برای ایجاد این رابطه بدون متعهد شدن دارند. این نوع مردها به چیزی که می‌خواهند دست پیدا می‌کنند و وقتی راضی شدند، می‌روند. روابط عمیق معنای چندانی برای آنها ندارد.

مردهای زیادی برای به دست آوردن رابطه‌جنسی از روش‌های بسیار هوشمندانه و تخصصی استفاده می‌کنند؛ تاحدی که پی بردن به قصد واقعی آنها برای خانم‌ها سخت می‌شود.

در زیر به چند نشانه اشاره می‌کنیم که نشان می‌دهد مردی از شما فقط رابطه‌جنسی می‌خواهد:

پول زیادی خرج می‌کند اما وقت نمی‌گذارد

مردان پولدار، سرمایه زیادی برای خرج کردن در راه رابطه‌جنسی دارند. شما را با کادوها، شام در رستوران‌های لوکس و از این قبیل بمباران می‌کند اما وقت گذاشتن خیلی مهم‌تر از پول گذاشتن در رابطه است. باید ببینید طرف‌مقابلتان با شما وقت می‌گذراند و برای شناختن شما وقت می‌گذارد؟

فقط ساعتهای بخصوصی به شما زنگ می‌زند

ساعت رابطه‌جنسی برای افراد و گروه‌های سنی مختلف، متفاوت است. ساعت رابطه‌جنسی به ساعتی گفته می‌شود که فرد وقت خوشگذرانی با دوستان، کار کردن یا هر مشغله دیگر خود را به اتمام رسانده است و به دنبال رابطه‌جنسی است. مثلاً اگر فقط ۲ شب به بعد به شما زنگ می‌زند باید هوشیارتر عمل کنید.

متعهد نمی‌شود

برای متعهد نشدن مردها به رابطه، دلایل مختلفی وجود دارد. اگر مردی فقط به قسمت جسمی و فیزیکی یک رابطه علاقه داشته باشد، مسئولیت یک رابطه واقعی را قبول نخواهد کرد. همچنین، اگر مردی متعهد نمی‌شود، می‌تواند دلیلش این باشد که می‌خواهد با هر تعداد زنی که می‌تواند، تا می‌تواند رابطه‌جنسی برقرار کند.

احساس می‌کنید رابطه‌تان فقط به رابطه‌جنسی خلاصه می‌شود

روابطی که در آن رابطه‌جنسی پیش از ازدواج باشد همیشه با مشکل مواجه می‌شوند. اگر احساس می‌کنید که رابطه‌جنسی بطور مداوم از شما درخواست میشود، طرف مقابلتان فقط بدنبال اینگونه روابط با شماست. اگر این وضعیت ادامه پیدا کرد، بدتر می‌شود و ارزش فردی شما را زیر سوال خواهد برد.

پس حتماً درمورد آن صحبت کنید. اگر شما برایش مهم باشید، برای تغییر آن با شما همکاری خواهد کرد. اگر اینکار را نکند، از دست شما ناراحت شده و احتمالاً ترکتان می‌کند.

شما را با دوستان و خانواده خود آشنا نمی‌کند

مردها درمورد دختری که به مادرشان معرفی می‌کنند بسیار دقیق هستند. معمولاً فقط دختری را به خانواده خود معرفی می‌کنند که رابطه جدی با او داشته باشند. اگر می‌بینید که شما را خارج از برنامه‌هایی که با خانواده یا دوستانش دارد نگه می‌دارد، مراقب باشید. همچنین یادتان باشد اگر در یکی دو مورد از این برنامه‌ها شما را ببرد، ممکن است خیلی از موقعیت‌های او با زنان دیگر را خراب کنید.

وقتی که باید با هم بیرون باشید، در خانه هستید

اگر دوست دارید برای تفریح به بیرون بروید ولی او مدام اصرار دارد که شما را به خانه اش ببرد، مطمئن باشید که شما را فقط برای رابطه‌جنسی می خواهد. اصرار داشتن برای رفتن به سفرهای دو نفره نیز میتواند نشانه ای از آن باشد

تحت فشارتان می‌گذارد

این قدیمی‌ترین تکنیک آنهاست. اگر قبل از ازدواج، شما را مجبور به آن می‌کند، مطمئناً این مسئله برایش خیلی مهم‌تر از شناختن شما و ایجاد یک رابطه جدی است.

برای آن آماده‌سازی می‌کند

اگر وسایل مربوط به رابطه‌جنسی را در دور و اطرافتان می‌بینید، یعنی همه چیز را برای این اتفاق آماده کرده است. گاهی اوقات بهتر است حتی یک بار اتفاق افتادن رابطه‌جنسی را به خاطر نداشتن کاندوم به تعویق بیندازد اما وقتی همه چیز را آماده داشته باشد، یعنی برای این اتفاق برنامه‌ریزی کرده است.

وقتی با هم هستید، الکل می نوشد

بیشتر اوقات وقتی با مردی هستید که الکل می نوشد و به شما هم اصرار میکند که بنوشید (یا مواد مخدر مصرف میکند و از شما هم میخواهد مصرف کنید)، در نهایت آن شب به رابطه‌جنسی ختم میشود. روابطی که با چنین اتفاقاتی شروع می‌شوند معمولاً فقط بر پایه صمیمیت فیزیکی هستند و احساسات در آن دخیل نیست. باید بسرعت چنین روابطی را ترک کنید.

حرف می‌زند اما عمل نمی‌کند

گفتن «دوستت دارم» خیلی با نشان دادن آن فرق دارد. اطمینان یابید که دوست داشتنش را به شما نشان دهد و فقط از روی نوشته برایتان نخواند. چون به دنبال رابطه‌جنسی است، ممکن است اینطور بگوید نه به این دلیل که واقعاً از ته قلب دوستتان دارد.

تغییرات زندگی والدین بعد از بچه دار شدن

کودکان موجوداتی بسیار شیرین و دوست داشتنی هستند. همه ما خوب می دانیم پس از تولد فرزندان، زندگی شکل تازه ای به خود می گیرد. پدر و مادر هر دو باید روش های سابق زندگی را تغییر دهند و شاید به همین دلیل است برخی زوج های جوان تمایلی به بچه دار شدن ندارند. آنها همین شرایط کنونی را دوست دارند و نمی خواهند به این زودی از آزادی تصمیم گیری و راحتی تفریح و مسافرت خود دست بکشند. البته کودک هم شیرینی های خود را دارد اما علاوه بر تربیت خود کودک، مسائلی در مورد والدین هست که حتما باید بدانید. ما برخی از آنها را به اختصار در ادامه نوشته ایم.

1 - برنامه خواب شما همچون گذشته نیست

با به دنیا آمدن نوزاد، همه سیستم خواب و استراحت شما به هم می ریزد و تا چندین ماه فقط می توانید حسرت یک خواب راحت و عمیق را داشته باشید. نوزادی که همیشه خدا می خوابد درست زمانی که شما به استراحت نیاز دارید، شیر می خواهد، جایش را کثیف کرده است یا مشکلی دارد و با گریه هایش خواب را از چشمان شما و همسرتان می گیرد.

2 - «چقدر امروز خوب به نظر می رسی» یکی از ضروری ترین دروغ های مصلحتی است که پس از تولد کودک باید به مادر بگویید

خانم ها، تا مدتی پس از زایمان چاق می شوند و شکل و ظاهر آنها همانی نیست که پیش از بارداری بود. این مساله می تواند موجب افسردگی و ناراحتی آنها بشود، زیرا تصور می کنند دیگر زیبا و جذاب نیستند. زیر چشمان آنها در اثر بی خوابی گود می افتد و پوستشان شفافیت سابق را ندارد. در این مرحله این وظیفه مرد است که به همسر خود آرامش ببخشد. هر روز زیبایی اش را به او یادآوری کنید. البته باید به زمان و موقعیت بیان این جملات نیز توجه داشته باشید. شاید همسر شما در جواب بگوید: «تو فقط داری دروغ می گویی تا به من امید بدهی». اینها نشانه های ناراحتی مادر هستند و شاید بتوانید با روش هایی همچون خریدن گل یا کادوهای ریز و ارزان اما زیبا، دلش را به دست بیاورید و صداقت خود را به او نشان دهید.

3 - هیچ گاه صبح زود از خواب بیدار نمی شدید؟ پس از بچه دار شدن کله سحر باید بیدار باشید

انسان های زیادی دور و اطراف خود می بینیم که زندگی شبانه را بیشتر از روز و مشقات آن دوست دارند. اینها افرادی هستند که بیشتر شب ها تا صبح در کنار دوستان یا در خانه با فیلم، موسیقی یا اینترنت خود را مشغول می کنند. این شاید در حالت عادی مشکلی ایجاد نکند. اما هنگامی که تصمیم به بچه دار شدن گرفتند، این عادت می شود بزرگ ترین بلای جان آنها. با داشتن بچه، خوابیدن تا ظهر را باید فراموش کنید.

 

4 - بهترین رویداد چیزی است که نمی دانید منتظر آن هستید

کودکان لحظه های بسیار شیرینی را به پدر و مادر خود هدیه می کنند. روزی که نوزاد متولد می شود برای هر دو پدر و مادر بسیار شیرین و غیرقابل فراموشی است. لحظه هایی پر از اشک شادی و شکرگزاری. اما همه ماجرا به اینجا ختم نمی شود، وقتی کودک نخستین قدم های خود را بر می دارد، یا نخستین جملات خود را به زبان می آورد یا برای نخستین بار به مدرسه می رود، همه رویدادهایی هستند که پیش رو دارید و بهترین و شادترین لحظه ها را به شما می دهند. وقتی بچه ها بزرگ می شوند و می توانند خودشان قاشق به دست بگیرند و مثل انسان بزرگ غذا بخورند. یا عقلشان برسد که چه لباس هایی را چگونه به تن کنند و... همه لحظه های فوق العاده ای در زندگی هستند که فقط پدر و مادرها می توانند لذت آنها را تجربه کنند.

5 - کودکان می توانند همه کارهای شما را برایتان انجام دهند

مثلا تصور کنید که آب خنک می خواهید اما حوصله از جا بلند شدن ندارید، کودک خود را بفرستید تا از یخچال آب بیاورد. دستمال کاغذی در انباری و طبقه پایین است، او را بفرستید.

6 - شما باید همیشه حاضر باشید و لزومی ندارد بهترین باشید

فرزندان به توجه و نظارت والدین خود نیاز دارند. شاید برخی از کارها یا عقاید شما برای نوجوانان جالب نباشد و اعصاب او را به هم بریزد اما خیلی ناراحت نباشید. لازم نیست شما بهترین باشید و همه آنچه آنها می خواهند را داشته باشید. همین که در کنار آنها هستید، کافی است.

بهترین راه تشویق کودکان به کارهای خوب

رفتارهای طبیعی کودکان بستگی به سن، شخصیت و میزان رشد فیزیکی و عاطفی آنها دارد. گاهی اوقات رفتارهای‌شان مشکل ساز می‌شود؛ چرا که با انتظارات خانواده سازگاری ندارد. رفتار خوب و طبیعی، رفتاری است که از نظر اجتماعی، فرهنگی و روانی مناسب است. دانستن اینکه در هر سنی چه انتظاری باید از کودک خود داشته باشید، به شما کمک می‌کند تا رفتارهای طبیعی و غیرطبیعی او را بشناسید.

برای تغییر رفتار کودک چه می‌توان کرد؟

کودکان وقتی به تکرار یک رفتار و ادامه آن تمایل نشان می‌دهند که به خاطر آن پاداش گرفته و مورد توجه قرار بگیرند. همچنین زمانی یک رفتار را ترک می‌کنند که آن رفتار رد می‌شود. تداوم و ثبات واکنش‌های شما در برابر یک رفتار بسیار مهم است، زیرا باعث می‌شود کودک بداند چه زمان مورد نکوهش قرار می‌گیرد و کی تشویق می‌شود و به این ترتیب گیج نمی‌شود. وقتی که فکر می‌کنید رفتار کودک‌تان ممکن است مشکل ساز شود، سه انتخاب بیشتر نخواهید داشت:

اینکه بدانید آن رفتار یک مشکل نیست و اقتضای آن مقطع سنی و آن مرحله از رشد است.

تلاش کنید تا کودک‌تان آن رفتار را ترک کند؛ چه با بی‌توجهی و چه با تنبیه کردن.

یک رفتار جدید را که خودتان ترجیح می‌دهید به او معرفی و آن را با جایزه دادن به کودک و تشویق کردن در او تقویت کنید.

بهترین راه برای ترک رفتار ناخوشایند کودک

بهترین راه برای ترک یک رفتار ناخوشایند، نادیده گرفتن آن است. این شیوه برخوردی معمولا بهتر از سایر روش‌ها نتیجه می‌دهد. می‌توانید از روش محروم کردن موقتی نیز استفاده کنید. مثلا کودک‌تان را در جایی که برایش راحت نیست، برای چند لحظه بگذارید. البته آن موقعیت نباید در او ایجاد رعب و وحشت کند؛ مثلا او را روی صندلی که دوست ندارد بنشانید و یا بفرستیدش گوشه اتاق بایستد. اگر رفتار غیر قابل قبول دوباره از او سر زد، به او بگویید که رفتارش قابل قبول نیست و با هشدار دادن او را متوجه رفتارش کنید؛ اما همچنان آرامش خود را حفظ کرده و نگاه غضبناک و خشمگین خود را نثار او نکنید. اگر باز هم به رفتارش ادامه داد، دستش را بگیرید و او را به آن موقعیتی که دوست ندارد، ببرید. مثلا برای یک دقیقه درِ اتاقش را ببندید تا در آنجا تنها بماند؛ ولی هرگز چراغ اتاق را خاموش نکنید. بعد از آن دیگر راجع به رفتار بدش نه با او حرف بزنید و نه توضیحی بخواهید، بلکه سعی کنید راهی برای تشویق و متقاعد کردن او به انجام رفتار خوب بیابید.

تشویق کودک برای رفتار خوب و خوشایند

یکی از بهترین راه‌ها برای تشویق کودک به رفتارهای خوب، استفاده از سیستم جایزه دادن است. این روش در کودکان دو سال به بالا بیشتر نتیجه می‌دهد. همواره صبور باشید و سعی کنید در واکنش‌هایی که نشان می‌دهید، عملکرد یکسانی داشته باشید. یکی دو رفتار ناخوشیاند کودک‌تان را انتخاب کرده و با در نظر گرفتن یک جایزه که مورد علاقه‌اش باشد، راجع به رفتار خوب و خوشایند و برعکس رفتار ناخوشایند برایش توضیح دهید و در مورد جایزه‌اش به او بگویید. مثلا: اگر قبل از خواب دستشویی بروی و دندان‌هایت را مسواک بزنی، می‌توانی نیم ساعت بیشتر از شب‌های دیگر بیدار بمانی. اگر کودک‌تان کاری را که خواسته بودید، انجام داد، جایزه‌اش را به او بدهید. می‌توانید کمی هم به او کمک کنید، اما خودتان را زیاد درگیر مسئله نکنید؛ زیرا توجه زیاد شما به او، حتی توجه منفی، برای کودک‌تان مثل جایزه است. آنها ترجیح می‌دهند به جای دریافت هر جایزه‌ای، توجه مخصوص شما را به دست آورند. این روش به شما کمک می‌کند تا از قدرت بیشتر خود برای جنگیدن و نزاع با کودک‌تان استفاده نکنید.

بهترین روش‌ برای جایزه دادن به کودک

از کودک خود بخواهید تا کاری را در زمانی که مشخص شده انجام دهد و بعد به او جایزه بدهید. برای دانستن اینکه چقدر زمان برای انجام آن کار کافی است، می‌توانید به میانگین زمانی کودکان در سن، موقعیت و شخصیت کودک شما، ۵ دقیقه اضافه کنید. تا دقت و انگیزه بیشتری برای رسیدن به موفقیت داشته باشد.

علامت‌های خوب و علامت‌های بد (بهترین روش برای کودکان سرسخت و بسیار پُر تحرک) به فاصله بعد از آنکه به خاطر رفتارهای خوب یا بد کودک‌تان روی کارت مخصوصی که قبلا تهیه کرده‌اید و یا حتی روی دستش علامت گذاشتید، او شروع به تکرار رفتارهای خوب می‌کند. اگر می‌بینید که کودک‌تان در آرامش و سکوت بازی می‌کند، با دوست‌هایش دعوا نمی‌کند، اسباب‌بازی‌هایش را از وسط اتاق جمع می‌کند و یا هر کار خوب دیگری را انجام می‌دهد، یک علامت روی کارتش بگذارید. بعد از آنکه تعداد علامت‌ها بیشتر شدند و به یک تعداد معین رسیدند، به او جایزه بدهید.

برای آنکه کودکان رفتارهای خوبی داشته باشند، چه کارهای دیگری می‌توان انجام داد؟

یک فهرست کوتاه از قوانین مهم تهیه کنید و آنها را به کودک خود بگویید. از اعمال خشونت و زور بپرهیزید.

شخصیت پایه‌ای کودک خود را بپذیرید؛ مثلا او خجالتی پرحرف و یا بسیار فعال است. شخصیت پایه می‌تواند کمی تغییر کند، اما نباید انتظار تغییرات زیاد را داشته باشید. سعی کنید در شرایطی که او را بدخو می‌کند، قرار نگیرید. وقتی که از او رفتار بدی سر می‌زند، سعی کنید آن رفتار را برایش توضیح دهید، نه اینکه به او برچسب بد بودن بزنید (کودک بد). اگر کودک‌تان لیاقت و استحقاق مورد تحسین قرار گرفتن را دارد، این‌کار را انجام دهید.

گاهی اوقات او را نوازش کنید. کودکان نیازمند توجهات والدین خود هستند. سعی کنید قوانین مربوط به زمان غذا خوردن و وقت خواب را حتما برایش شفاف کنید. گاهی اوقات به او اجازه انتخاب کردن بدهید؛ مثلا از او بپرسید:

«دوست داری لباس قرمزت را بپوشی یا لباس آبی را؟» وقتی که کودک‌تان بزرگ‌تر شد، او را وارد کارها و امور مربوط به خانه کنید. اگر از او رفتار ناخوشایندی سر زد، هم‌زمان شروع به تغییر قانونی که از آن سرپیچی کرده است نکنید، بلکه این‌کار را به زمان دیگری موکول کنید.

چرا نباید از تنبیه فیزیکی استفاده کرد؟

گاهی اوقات والدین از تنبیهات فیزیکی استفاده می‌کنند تا مانع از تکرار رفتارهای نامناسب کودک‌شان شوند. بزرگ‌ترین اشکال این کار این است که به کودک‌تان یاد نمی‌دهید آن رفتار را تغییر داده و رفتار مناسب را در پیش گیرد؛ فقط برای مدتی آن رفتار نامناسب را کنار می‌گذارد. رفتار خوب یا بد را به او بیاموزید. اگر رفتار خوب را نمی‌شناسد، احتمالاً به سراغ رفتار بد می‌رود و شما باید به او آگاهی کافی در مورد رفتارهای خوب و بد را بدهید. تنبیهات فیزیکی باعث می‌شوند که کودک پرخاشگر شود و رفتارهای تهاجمی از خود بروز دهد.

چند نکته برای والدین

من کودکم را عاشقانه دوست دارم، اما گاهی اوقات تحمل برخی شرایط برایم بسیار دشوار می‌شود! تجربه به دنیا آوردن کودک و تربیت او، تجربه بسیار لذت‌بخش و دلچسبی است؛ اما گاه بسیار سخت و دشوار نیز می‌شود. هیچ پدر و مادری کامل نیستند و اشتباه از هر کسی سر می‌زند. حتی عاقل‌ترین افراد نیز گاه دچار خطاهایی می‌شوند؛ مثلا سر کودک‌شان داد می‌زنند. اما اگر فکر می‌کنید در کنترل خودتان مشکل دارید، از مشاور خانواده کمک بگیرید؛ پیش از آنکه شروع به بدرفتاری با کودک‌تان کنید.

گاهی اوقات احساس می‌کنم تلاش‌هایم هیچ نتیجه‌ای ندارد؛ آیا این احساس طبیعی است؟ بله تمام والدین گاهی اوقات دچار این حالت می‌شوند. اگر در زندگی شخصی خود مشکلات بیشتری داشته باشید، انجام وظایف و مسئولیت‌هایی که در قبال فرزندتان دادید، سخت‌تر به نظر می‌رسد. برای آنکه پدر یا مادر خوبی باشید، ابتدا باید مراقب خودتان باشید و در صورت وجود هر گونه مشکل در این زمینه از دیگران کمک بگیرید.

وقتی که دچار حس ناامیدی می‌شویم، باید چه کار کنیم؟

به خودتان یک زنگ تفریح بدهید. از همسرتان بخواهید برای مدتی مسئولیت نگهداری ازفرزندتان را به عهده بگرید تا شما در این فاصله هر کاری را که دوست دارید که انجام دهید؛ مثلا روزهای تعطیل را بیشتر بخوابید، به ملاقات دوستان‌تان بروید و یا اینکه کمی ورزش کنید.

من معمولا زود کنترلم را از دست می‌دهم و دچار خشونت می‌شوم، آیا واقعا پدر یا مادر بدی هستم؟

بسیاری از والدین گاهی اوقات دچار این حالت می‌شوند. طبیعی است که مواقعی هم دچار خشونت و غضب شوید؛ اما نباید خشم خود را روی کودک‌تان پیاده کنید. وقتی که واقعا عصبانی می‌شوید، یک زنگ تفریح به خود بدهید؛ مثلا به دوست‌تان تلفن بزنید یا از کسی بخواهید برای مدت کوتاهی از کودک‌تان مراقبت کند. افرادی که زیاد دچار خشونت می‌شوند و کنترل خود را از دست می‌دهند، باید به متخصص مراجعه کنند و از او کمک بگیرند تا کودک‌شان دچار آسیب‌های روحی و روانی نشود.

چگونه می‌توانم یک پدر یا مادر خوب باشم؟

هیچ‌ قانون کلی برای پدر و مادر خوب بودن یا کودک خوب بودن وجود ندارد؛ اما برای آنکه یک کودک سالم و شاد را تربیت کنید: عشق و علاقه خود را به او نشان دهید. به حرف‌های کودک‌تان گوش دهید. به او احساس امنیت بدهید. او را تشویق کنید. رفتارهای نامناسب او را مورد انتقاد قرار دهید، نه خود او را. صبور و شکیبا باشید. برای کودک‌تان وقت کافی بگذارید.

تحریریه دنیای سلامت

زیبــاشــو دات کام

10 مشکل جنسی در رابطه زناشویی

بنا به دلائل متعدد اعم از شرم و حیا، نوع نگاه فردی یا فرهنگ اجتماعی خاص ما ایرانی‌ها درباره مسائل جنسی و... پرسش افراد درباره مشکلات جنسیشان، بخصوص همسران جوان درباره رابطه زناشویی معمولا بدون پاسخ می‌ماند

در ادامه مطلب می‌توانید بدون تأثیر آن نگرانی‌ها، پاسخ و راهکار برخی از سوالات یا مشکلات احتمالی خود را در این زمینه بخوانید.

۱- شایع‌ترین علت مشکلات جنسی در میان زنان و مردان چیست؟

مشکلات جنسی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد که به این صورت تعریف می‌شود: هر مسئله جنسی یا عاطفی که مانع شود زن و شوهر به یک رابطه رضایت بخش دوجانبه دست یابند.

شایع‌ترین مشکلات مردان مشکلات پروستات، کاهش جریان خون به آلت تناسلی مرد به علت ابتلا به دیابت، بیماریهای قلبی و یا بیماریهای دیگر، آسیب‌های عصبی به نخاع و یا کاهش در هورمون تستوسترون است.

مشکلات جنسی متداول در بین زنان عدم تمایل جنسی به علت کاهش هورمون استروژن، اختلالات تیروئید (که می‌تواند در بعضی از مردان نیز تأثیر گذار باشد)، درد در هنگام مقاربت به علت مشکلات واژن از جمله کم بودن ترشحات واژن می‌باشد.

در بعضی از زوجین، متخصصین استفاده از برخی دارو‌ها را علت مشکلات جنسی می‌دانند که عبارتند از الکل، نیکوتین، مواد مخدر، برخی از داروهای فشار خون، آنتی هیستامین‌ها و داروهای ضد افسردگی خاص.

۲- شایع‌ترین مشکلات جنسی در مردان چیست؟

مطالعات نشان می‌دهد که ۷۵% از مردان تحت تأثیر انزال زودرس قرار می‌گیرند. از نظر بالینی انزال زودرس به این صورت تعریف می‌شود: آغاز انزال (خروج منی) از آلت تناسلی که قبل از مقاربت یا به سرعت بعد از شروع، معمولاً در عرض کمتر از ۱۵ بار دخول رخ می‌دهد. هر مرد حداقل یک بار انزال زودرس را در زندگی خود تجربه کرده است. اما برای بعضی از مردان تبدیل به یک مشکل مزمن می‌شود. انزال زود رس می‌تواند به حساسیت بالا، تحریک سیستم عصبی، وسواس فکری – عملی و گاهی اوقات عدم کنترل واکنش بدن نسبت به برانگیختگی جنسی (هیجان) مربوط شود. بی‌توجهی به انزال زودرس اغلب موجب عفونت در غده پروستات می‌شود که یک دوره استفاده از آنتی بیوتیک‌ها این مشکل را حل خواهد کرد.

مشکلات موقتی می‌تواند ناشی از استرس یا استفاده برخی دارو‌ها از قبیل قرص سرماخوردگی باشد. درمان انزال زودرس شامل داروهای ضدافسردگی که باید ۱۲ ساعت قبل از عمل زناشویی خورده شود و استفاده از کاندوم برای کاهش احساس می‌باشد. گاهی اوقات کرم لیدوکائین می‌تواند به کاهش احساس کمک کند اما این کرم بر روی همسر نیز تأثیر می‌گذارد.

۳- تعریف واقعی از نقص عملکرد جنسی چیست و شایع‌ترین علل کدامند؟

نقص عملکرد جنسی در مرد (impotence) عبارت است از ناتوانی در به دست آوردن نعوظ (erection)، عدم توانایی در حفظ نعوظ کافی برای مقاربت و همچنین ناتوانی در انزال به صورت مداوم. زمانی علت این مشکل را مسائل عاطفی می‌دانستند. اما امروزه پزشکان بیماری هایی همچون فشارخون بالا، نارسایی کلیه، بیماری‌های قلبی زودرس، مشکلات پروستات، افسردگی و علاوه بر این‌ها زیاده روی در مصرف الکل و در بعضی از مردان استعمال سیگار را علل این بیماری می‌دانند. استرس مزمن و برخی از دارو‌ها از قبیل داروهای فشار خون بالا و داروهای ضد افسردگی نیز می‌توانند نقش داشته باشند.

۴- علت اختلال عملکرد در زنان چیست؟

بر خلاف مردان که برای کاهش مقاربت به رویدادهای خاص فیزیولوژیکی نیاز دارند، زنان این گونه محدودیت‌ها را ندارند. شایع‌ترین دلایل ناتوانی جنسی زنان غالباً در مسائل مربوط به تمایل، انگیختگی جنسی و یا بعضی وقت‌ها مقاربت دردناک است. بعضی از زنان ناتوانی در ارگاسم (اوج لذت جنسی) و تجربه درد را گزارش می‌کنند. کاهش تمایل از وجود یک رابطه سرد و ضعیف با همسر یا تنش‌های دیگر در زندگی، ایجاد می‌شود. عوامل فیزیکی به کاهش هورمون‌های استروژن و تستوسترون که در زمان یائسگی اتفاق می‌افتد، مربوط می‌شود. این عوامل نه تنها تمایل را کاهش می‌دهد، همچنین سبب کاهش ترشحات مهبل می‌شود و در نتیجه تحریک مشکل‌تر و مقاربت دردناک خواهد بود.

بیماریهای خاص مانند اختلال تیروئید یا افسردگی نیز می‌توانند در تمایل زن تأثیرگذار باشد. عدم لذت به ندرت از مشکلات فیزیکی ناشی بوده اغلب از تحریک نادرست توسط همسر ایجاد می‌شود.

۵- چه چیزی باعث ایجاد درد در آلت تناسلی مرد می‌شود؟

درد در آلت تناسلی مانند هر بخش دیگری از بدن می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله عفونت، آسیب (ضربه) یا بیماری باشد. در برخی مواقع دستکاری مفرط، نیش حشره یا جوش می‌تواند منجر به درد شود.

ضایعات دردناک یا زخم در آلت تناسلی ممکن است تبدیل به التهاب پروستات یا عفونت‌های دیگر شود. علاوه بر آن التهاب پروستات، urethritis یا عفونت لوله ادراری که اغلب باعث سوزش و کلامیدیا می‌شود و گاهی کم خونی سلول‌های داسی نیز می‌تواند موجب درد در آلت تناسلی شود. بیماری Peryronies که موجب نابهنجار شدن شکل آلت تناسلی می‌شود مقاربت دردناک را برای مرد در پی خواهد داشت. در موارد نادر درد می‌تواند نشانه سرطان باشد. از این رو اگر ناراحتی شما قابل ملاحظه بود و ظرف چند روز فروکش نکرد به پزشک مراجعه کنید.

۶- چرا بعضی از زنان مقاربت دردناک دارند؟

از نظر پزشکان مقاربت دردناک در ۸۰% از زنان علت فیزیولوژیکی دارد. این علل عبارتند از کاهش در هورمون زنانگی که منجر به خشک شدن مهبل (واژن) می شود، وجود مخمر یا سایر عفونت‌های جنسی، uretherietis cystitis (از عفونتهای دستگاه ادراری) و برخی از مشکلات ارتوپدی و در مواردی نیز یبوست مزمن می‌تواند نقش داشته باشد. یک عامل شناخته شده دیگر التهاب در بخش خاصی از واژن است. یک نوع خاصی از مقاربت دردناک که به عنوان vaginismus (گرفتگی عضلات مهبل) شناخته شده است باعث گرفتگی غیر ارادی ماهیچه‌های واژن شده و گاهی می‌تواند چنان قوی باشد که واژن بسته شده و نفوذ (دخول) فوق العاده دردناک و یا غیر ممکن می‌گردد. این مشکل اغلب ریشه در یک آسیب روانی دارد.

۷- انزال رتروگراد (پس رونده) چیست و چگونه درمان می‌شود؟

به دلیل وجود نوعی عفونت در آلت تناسلی مرد، گاهی مایع منی به جای خارج شدن به داخل مثانه بر می‌گردد و باعث ترشح ادرار و مایعات ناهنجار می‌گردد. این مسئله خطرناک نیست مگر اینکه زوج تصمیم به بچه دار شدن داشته باشند. پس رفت انزال می‌تواند به صورت کامل یا جزئی رخ دهد. از علل دیگر می‌توان به عمل جراحی پروستات یا مـجاری ادراری (ختنه نادرست)، دیابت و استفاده از داروهای خاص مثل داروهای فشار خون بالا اشاره کرد. کنترل فشار خون به بهبود مسئله کمک می‌کند. گاهی با تغییر داروی فشار خون، این مشکل خود به خود برطرف می‌گردد.

۸- آیا داشتن نعوظ برای مدت زمان طولانی خطرناک است؟

جواب این سوال مقدار زیادی بستگی به تعریف شما از طولانی بودن دارد. اگر نعوظ چهار ساعت یا بیشتر، بدون تحریک جنسی طول بکشد، نعوظ دائم (priapism) نامیده می‌شود.

به طور معمول تحریک باعث می‌شود که خون در آلت تناسلی جریان پیدا کند که این جریان خون، باعث ایجاد نعوظ می‌شود. بعد از انزال (خروج منی) – یا اگر تحریک قطع شود – جریان خون قطع شده و نعوظ پس رفت می‌کند. ممکن است گاهی خون فرستاده شده به آلت تناسلی برای ایجاد نعوظ به دام بیفتد و سبب ایجاد نعوظ دایم (priapism) شود که می‌تواند بسیار دردناک باشد و اگر زود درمان نشود موجب ایجاد زخم در درون آلت تناسلی شده و در برخی موارد اختلال نعوظ دائم را در پی خواهد داشت. نعوظ دایم (priapism) ممکن است در هر مردی اتفاق بیافتد حتی در نوزادان، اما در سنین ۵، ۱۰، ۲۰ و ۵۰ سال رایج‌تر است. درمان این مشکل می‌تواند خیلی ساده باشد مثل استفاده از بسته‌های یخ یا به صورت تزریق دارو به آلت تناسلی و یا کشیدن خون از آلت تناسلی برای کاهش درد و تورم. ولی گاهی به عمل جراحی برای بازگرداندن جریان خون مناسب و انجام تخلیه کامل رگ‌ها از خون نیاز است.

۹- معمولاً چه داروهایی باعث کاهش جنسی در مردان و زنان می‌شود؟

شناخته شده‌ترین دارو‌ها، داروهای ضدافسردگی از قبیل Prozac و یا آرام بخش‌هایی از قبیل والیوم هستند که هر دو می‌توانند در تمایل زنان و مردان تأثیر گذار باشند. قرص‌های ضد حاملگی و نیز بعضی از فرمولاسیون‌های HRT استفاده شده در درمان علائم یائسگی می‌توانند در زنان باعث کاهش تمایل بشوند. داروهایی که باعث ایجاد ضعف جنسی در مردان می‌شوند عبارتند از: برخی داروهای فشار خون، آنتی هیستامین‌های استفاده شده برای سرماخوردگی یا آلرژی، برخی از داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی (NSAIDS) مثل ایبوپروفن، داروهای سوزش معده از قبیل Tagamet Zantac، Pepcid و بعضی از داروهای پایین آورنده چربی خون و برخی از داروهای مورد استفاده در درمان بیماری های پارکینسون و سرطان.

۱۰- آیا این درست است که رابطه جنسی می‌تواند در بعضی افراد باعث سردرد شود؟

بله، درست است و در پزشکی به عنوان سردرد مقاربتی شناخته شده است. جالب است که بدانید تأثیر آن در مردان بیشتر از زنان است، در حالی که به طور کلی سردرد در زنان بیشتر از مردان است. هنوز علت دقیق این مشکل را هیچ کس نمی‌داند. بعضی می‌گویند ممکن است مربوط به تغییر ناگهانی در جریان خون و متعاقب آن افت فشار خون در زمان اوج لذت جنسی باشد و بعضی دیگر آن را ناشی از آزاد شدن آدرنالین در بدن در طی دوره فعالیت جنسی می‌دانند.

این سردرد‌ها در بعضی از افراد ممکن است چند هفته طول بکشد و سپس بهبود یابد و در بعضی دیگر به طور نامشخص و یا فقط در مواقعی که رابطه جنسی داشته باشند، رخ دهد. اگر چه شما ممکن است از سردردهای میگرنی رنج نبرید، تصور می‌شود که سردردهای مقاربتی مربوط به فعل و انفعالات شیمیایی باشد و مشابه سردردهای می‌گرنی درمان شوند.

برای هشدار

تصور نکنید که هر سردردی که بعد از نزدیکی تجربه می‌کنید لزوماً سردرد مقاربتی است. کار‌شناسان معتقدند گاهی اوقات ضایعات خوش خیم در مغز یا آنوریسم aneurysms (اختلال در رگ‌های خونی) نیز می‌توانند موجب سردرد پس از عمل زناشویی شوند، در این گونه موارد به پزشک مراجعه کنید.

نکاتی مهم برای تربیت پسربچه ها

تربیت و پرورش صحیح فرزند مهم ترین مشغله ذهنی پدر و مادر است. با ورود نوزاد به کانون گرم خانوده، زندگی زن و شوهر وارد مرحله تازه ای می شود. آنها از این به بعد فقط همسر یکدیگر نیستند؛ بلکه در برابر فرزندشان به عنوان پدر و مادر نیز وظایفی دارند.

ابراز احساسات و هیجانات، صحبت کردن درباره مسائل و مشکلات، توانایی برقراری قوی با دیگران و… از جمله مسائل تربیتی حساس وظریفی است که والدین باید به آن توجه داشته باشند. چنین توانای هایی معمولا در دختران ملموس تر از پسران دیده می شود. خانواده هایی که فرزند پسر دارند، گاه در این باره نگرانی هایی دارند. در ادامه شما را با توصیه های تربیتی در این باره آشنا می کنیم:

۱به او کمک کنید تا احساساتش را بروز دهد

مامان ها معمولا بیشتر با دخترانشان صحبت می کنند. در نتیجه، به طورکلی پسرها دیرتر صحبت کردن را یاد می گیرند و قدرت کلامی پایین تری از دخترها دارند.

آنها دوست دارند که احساسات را در دل خود نگه دارند. درمواقع ناراحتی، دختر بچه ها گریه می کنند و پسرها دعوا و کتک کاری را انتخاب می کنند. باید او را از سنین خیلی پایین تشویق کرد که درمورد هیجانات درونی صحبت کند، از سکوت و خاموشی بیرون بیاید و عکس العملش را با سخن گفتن نشان دهد.

۲بیش از حد از او انتقاد نکنید

پسر کوچولوی شما دربرابر انتقادها بسیار حساس است؛ خصوصا در مورد مسائلی که به رفتارش مربوط می شود. کارهای نادرست و بد را به او خاطر نشان نمایید اما افراطی رفتار نکنید. به عنوان مثال در تربیت او ازگفتن جملاتی مانند " خواهر کوچولوی تو هیچ وقت از این کارها نمی کند! تو مامان را کلافه و خجالت زده می کنی…" بپرهیزید.
۳زبان مناسب را انتخاب کنید

" مردان مریخی، زنان ونوسی" شاید همه ما این عبارت را شنیده ایم و حتما گوینده آن دلیل روشنی برای این ادعا دارد. در اصول تربیتی مسلما شیوه رفتاری با هر جنس متفاوت است. وقتی با پسرها صحبت می کنید، جملات واضح، روشن، منطقی و به دور از هر توضیح اضافی وحاشیه را انتخاب کنید.

۴نیمه دیگرشخصیت او را نیز درنظر بگیرید

به او بیاموزید که در لباس پوشیدن مرتب باشد و رنگ ها را با هم ست کند، به آرایش موهایش برسد، مراقب سلامت و ظاهر خود باشد … اینها مسائلی است که شاید همه پدران به آن توجه نداشته باشند. چنین شرایطی برای او بسیار مفید است؛ چرا که او بعدا مردی خواهد شد و به این ترتیب می تواند نظر دیگران را به خود جلب کند. از اینکه احساس " زنانه" پیدا کند نترسید. احساس مرد بودن از والد هم جنس خودش به او منتقل می شود.

۵محدودیت وضع کنید

از آنجا که مادر جذابیت وشیفتگی بیشتری برای پسرش دارد و به علاوه اینکه نمی تواند خیلی با او صمیمی باشد، برقراری ارتباط این دو، پیچیدگی های خاصی دارد. اما به هر حال، اعمال برخی محدودیت ها لازم و غیر قابل اجتناب است.

۶همه کارهایش را انجام ندهید

دلیلی ندارد که زیپ شلوار و دکمه هایش را ببندید، در حالی که خودش می خواهد این کار را انجام دهد. او را ترغیب کنید که خودش لباس هایش را بپوشد، دوش بگیرد و به کارهای شخصی اش برسد. بپذیرید که روزی ازشما دور خواهد شد. نکته تربیتی مهم دیگر این است که احساس نیازی که به شما دارد را بیش از حد تقویت نکنید.
۷یک نمونه " اجتماعی" برای او باشید!

امروزه مادر علاوه بر جایگاه مهم خود می تواند مدلی برای شناخت هویت اجتماعی فرزندش باشد. او می تواند پسرش را به سمت اهدافش سوق دهد. بسیار رایج است که پسر بچه ها می گویند " می خواهم درآینده شغل مادرم را داشته باشم!"

قبل از معاشقه این ها را نخورید

آیا امیدوارید که شام امشب، زمینه ساز یک عشق ورزی پر از شور و شیطنت خواهد بود؟

در حالی که مصرف مواد غذایی از قبیل آجیل و شکلات تلخ باعث بالا رفتن میزان شهوت می شود، سایر خوردنی ها می توانند اثر سوء بر این قضیه داشته باشند؛ عوارض جانبی این قبیل غذاها چندان سریع بروز پیدا نمی کند، اما اگر نمی خواهید رابطه جنسی تان به یک رابطه کاملا معمولی و کلیشه ای بدل شود، بهتر است غذاهای زیر را پیش از معاشقه کنار بگذارید.

هات داگ

غذای محبوب و بسیار وسوسه انگیز! اما خوردن هات داگ دیر انزالی در معاشقه را تضمین نخواهد کرد. دکتر جاسکوالین ریچارد متخصص امور جنسی می گوید: « چربی اشباع فراوان موجود در این غذا، عروق آلات تناسلی مردانه و زنانه را مسدود نموده و از لذت معاشقه خواهد کاست ».  وی تاکوی ماهی را جایگزینی مناسب برای هات داگ می داند. اسید های چرب امگا-۳ به سیستم قلب و عروق کمک کرده و تحریک جنسی را افزایش می دهند.

قرص نعناع

بوی بد دهان می تواند آزاردهنده بوده و شهوت جنسی را از بین ببرد؛ اما اگر می خواهید دهان خود را خوشبو کنید ممکن است دچار اشتباه شوید. مطالعات نشان می دهد جوهر نعناع خشک موجود در قرص نعناع سطوح تستوسترون را کاهش داده و تحریک جنسی را به تاخیر می اندازد. دکتر ریچارد می گوید: «جویدن آدامس هایی با طعم نعناع اثرات بدتری به همراه دارد؛ جویدن آدامس هوا را وارد سیستم تنفسی شما کرده و سبب آروغ زدن می شود. ناله های هوسناک شهوت را بین طرفین افزایش می دهد اما تصور کنید آروغ زدن … !!!» دکتر روبین یوکیلیس موسس انجمن سالم ترین شما و مربی سلامت می گوید: «اگر مصر هستید که پیش از معاشقه از نعناع استفاده کنید بهتر است چای نعناع را امتحان کنید. میزان جوهر نعناع خشک در آن کمتر بوده و از نظر هضم بهتر از آدامس است».

سیب زمینی سرخ کرده

دعا کنید همسرتان همراه با غذا سیب زمینی سرخ کرده سفارش ندهد؛ همانند هات داگ چربی ترانس موجود در سیب زمینی سرخ کرده می تواند تاثیر منفی بر روی سطوح تستوسترون و گردش خون داشته باشد. محتوای بالای نمک در سیب زمینی سرخ کرده نعوظ آلت تناسلی در مردانی با مشکل فشار خون را می تواند به معضلی جدی بدل نماید. حتی برای افراد سالم نیز سدیم می تواند باعث ایجاد احساس ناخوشایند نفخ شود. اگر میل به مصرف سیب زمینی دارید، به پیشنهاد دکتر ریچارد نوع تنوری را انتخاب کنید. این نوع سیب زمینی دوپامین (ماده شیمیایی شادی آور) را در بدن آزاد کرده و لذت رابطه جنسی را برای شما دو چندان می کند.

پنیر سویا

حداقل برای امشب هم که شده این غذا را از منوی خود حذف کنید؛ دکتر ریچارد می گوید مقادیر بالای فیتواستروژن پایه نباتی موجود در این ماده غذایی و مقدار زیاد سویای آن می تواند سطوح استروژن را افزایش دهد. هرچه میزان این هورمون در بدن بیشتر باشد تحریک جنسی کمتر رخ خواهد داد. تخم مرغ می تواند جایگزین مناسبی برای افراد گیاهخوار باشد. با مقادیر بالای ویتامینهای B5و B6 موجود در تخم مرغ به جنگ استرس رفته و هورمون های خود را برای یک رابطه جنسی فوق العاده متعادل نمایید.

غذاهای کنسرو شده

هر چند این غذاها گزینه های سهلی برای شام به نظر می رسند اما به همین سهولت می توانند حال و هوای معاشقه را در شما از بین ببرند. دکتر فول برایت شرح می دهد که مقادیر بالای سدیم موجود در تمامی غذاهای کنسرو شده شما را دچار نفخ می کند ( زیرا نمک باعث حفظ مایعات در بدن می شود )؛ دکتر یوکیلیس توصیه می کند در صورتی که حتما باید از این نوع غذا استفاده کنید، حداقل آنها را درون آبکش شسته و یا به مدت ۲۰ دقیقه درون آب قرار دهید تا مقداری از نمک آنها زدوده شود.

الکل
معمولا مصرف الکل شور و شعف اولیه را از بین می برد. دکتر ریچارد می گوید: « الکل میزان حساسیت شما را نسبت به لمس و نوازش کاهش داده و ارگاسم را تضعیف می کند». مطالعه انجام شده در دانشگاه واشنگتن در سال ۲۰۰۸ نشان داد مردان هوشیار بهتر از مردان مست قادر به حفظ حالت نعوظ هستند. پس اگر می خواهید در این زمینه موفق باشید بهتر است مصرف الکل را قطع کنید.

بلغور جو

شکی نیست که این ماده غذایی دارای خواص سلامتی فراوانی است. در واقع بلغور جو به بدن کمک می کند تا هورمون کاهنده استرس به نام سروتونین را تولید کند؛ مقدار متوسط این هورمون برای تحریک جنسی مطلوب است. دکتر ریچارد می گوید: «اما مصرف بیش از حد در یک وعده غذایی اثر معکوس داشته و میل جنسی را دچار افول خواهد کرد». علاوه بر این مقدار فیبر زیاد موجود در جو می تواند باعث نفخ شود. به عنوان جایگزین استفاده از تخم مرغ معاشقه سحرگاهی را لذت بخش تر خواهد نمود.

مصرف میوه پس از وعده غذایی اصلی

خوردن توت فرنگی با ولع پس از غذا یک دسر معاشقه به نظر می رسد؛ دکتر یوکیلیس می گوید: « اما میوه ها با توجه به ماهیت هضم سریع مانع از هضم غذای اصلی شده و مشکلات فراوانی در سیستم گوارشی ایجاد می کنند ( آروغ زدن، نفخ، مشکلات روده و … )؛ میوه را حداقل ۲ ساعت پیش یا پس از غذا مصرف کنید ».

نوشیدنی های انرژی زا

ارضای کامل جنسی انرژی فراوانی از شما و همسرتان خواهد گرفت. دکتر دیوید زینکزکو در سری کتابهای اصول تغذیه خود با نام (( بایدها و نبایدهای تغذیه )) می گوید: « هرچند به نظر می رسد نوشیدنیهای انرژی زا استقامت را افزایش می دهند اما دوز بالای شکر و کافئین موجود در آنها تنها اثر موقتی داشته و پس از آن بدن دچار رخوت شدید می شود». به عبارت دیگر توان آن را نخواهید داشت که از خط پایان عبور کنید. شکر بیش از حد می تواند سطوح تستوسترون را نیز کاهش دهد و شهوت جنسی را از بین ببرد. دکتر یوکیلیس توصیه می کند که بجای این نوشیدنی ها از آب توت سیاه استفاده نمایید؛ این نوشیدنی که به طور طبیعی غدد آدرنال را تغذیه می کند، می تواند انرژی شما را نیز افزایش دهد.

۲ ماده موثر در میل جنسی زنان

میل جنسی و برخورداری از عملکرد جنسی مناسب یکی از مهم ترین نیازهای انسان و ضامن تداوم و موفقیت در زندگی زناشویی به شمار می رود. بر اساس مطالعات تمایلات جنسی انسان ها تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله شرایط روحی، بیماری های جسمی، داروها، تغذیه و… است.

مطالعات متعدد نشان داده اند که مواد غذایی مختلف هم می‌توانند بر روی احساسات جنسی ما تاثیر بگذارند. بر اساس مطالعه ای که در آمریکا انجام شده است، کمبود اسید فولیک (یکی از ویتامین های گروه B) تمایل به برقراری رابطه جنسی را کاهش می دهد. این نکته به ویژه در میان خانم ها مشاهده شده است، زیرا اغلب آنها به میزان کافی ویتامین های گروه B را دریافت نمی کنند. اسید فولیک که با نام فولات یا ویتامین B9 نیز شناخته می شود در حبوبات به ویژه عدس، سویا، غلات سبوس دار و سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج، جعفری، کلم بروکلی، نخود فرنگی و مارچوبه یافت می شود.

یکی دیگر از مواد مغذی مهم در میل جنسی خانم ها، ماده معدنی آهن است. فقر آهن و کم خونی ناشی از آن، خلق و خوی زنان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و موجب کاهش تمایلات جنسی آنها می شود. جگر و انواع گوشت ها به ویژه گوشت  قرمز، حبوبات، سبزیجات سبز و زرده تخم مرغ منابع غنی آهن به شمار می روند.