مشکلات رایج باروری در خانم‌ها

برای تشخیص مشکلات باروری شاید لازم باشد به متخصص ژنتیک مراجعه کنید. گاهی ممکن است عدم باروری زن در نتیجه مشکلات ژنتیکی باشد و این پزشکان در جهت مداوا و برطرف شدن مشکل، توصیه های مناسبی دارند.

برای اینکه با رایج ترین دلایل عدم باروری زنان آشنا بشوید بهتر است ادامه مطلب را مطالعه کنید.

ایندومتروز

ایندومتروز در واقع، در اثر به‌ وجود آمدن‌ نابجاى بافت‌هاى درون‌ رحمی در خارج از رحم و به‌ ویژه‌ در تخمدان‌هاى زن به وجود می آید. ‌

نشانه هابعضی از خانم ها هیچ نشانه ای بروز نمی دهند. امابرخی از آنها پریود یا مقاربت های دردناک، خونریزی شدید یا لکه های غیرمعمول و درد لگن خاصره دارند.

درمانجراحی و برداشتن بافت درون زهدانی، داروهای باروری با تلقیح مصنوعی، جراحی و برداشتن بافت های غیرطبیعی یابازکردن هر گونه گرفتگی در لوله رحم یاART

درصد موفقیتتا 40 درصد زنان پس از جراحی و مراقبت های پس از آن، باروری خود را به دست می آورند و باردار می شوند. مصرف داروهای باروری باعث افزایش تولید تخمک می شود و با تلقیح مصنوعی بین 9 تا 15 درصد موفقیت در پی دارد. پس از ART (کشت تخمک در بیرون از بدن) نیز تا 35 درصد احتمال بارداری وجود دارد.

مشکل تخمک گذاری

مشکل تخمک گذاری به دلایل مختلف همچون مشکلات هورمونی به وجود می آید که مانع از تولید تخمک و رشد آن در تخمدان می شود.

 نشانه هاپریود نشدن یا داشتن دوره های نامنظم پریود و خون ریزی بسیار زیاد یا بسیار کم که طبیعی نیستند.

درمانمصرف داروهای باروری و IVF

درصد موفقیتحدود 40 درصد زنان که کلومیفن سیترات برای تخمک گذاری مصرف می کنند، عموما پس  از یک دوره درمان (حدود سه تا شش ماه) باردار می شوند. هنگامی که داروهای باروری با تلقیح مصنوعی همراه می شود درصد بارداری حدود 9 تا 15 درصد است. پس از ART (کشت تخمک در بیرون از بدن) نیز تا 35 درصد احتمال بارداری وجود دارد.

تخمک ضعیف

تعداد و کیفیت تخمک هایی که تولید می شوند با بالا رفتن سن کم می شوند و ممکن است منجر به عدم بارداری شود.

نشانه هاندارد

درمانروش IVF با استفاده از تخمک یا جنین اهداکننده

درصد موفقیتزنانی که از روش IVF با استفاده از تخمک یا جنین اهداکننده بهره می گیرند تا 50 درصد شانس بارداری دارند.

سندروم تخمدان کیست‌دار

سندروم تخمدان کیست‌دار (PCOS)، شرایطی است که غده های کوچک در تخمدان هستند به اندازه کافی رشد نمی کنند تا به اصطلاح برسند و تخمک تولید کنند. این امر در نتیجه مشکلات هورمونی  و مدل های تخمک گذاری غیر قابل پیش بینی به وجود می آید.

نشانه هاپریود نامنظم، رشد غیرمعمول موها، اکنه و اضافه وزن زیاد

درمانروش صحیح زندگی (از نظر رژیم و ورزش)، داروهای باروری و IVF. داروی دیابت که «متفورمین» نامیده می شود نیز می تواند در برخی خانم ها منجر به تخمک گذاری منظم شود.

درصد موفقیتبسیاری از افرادی که اضافه وزن دارند با کم کردن 5 تا 10 درص از وزن خود دوباره تخمک گذاری منظم پیدا می کنند. 40 درصد زنانی که دارو مصرف می کنند نیز احتمال بارداری دارند.

مشکلات لوله رحم

گرفتگی یا آسیب دیدن لوله فالوپ می تواند از ورود اسپرم به داخل تخمدان جلوگیری کند. دلیل به وجود آمدن آن نیز می تواند ورم یا عفونت های مقاربتی (همچون کلامیدیا) یا جراحی های ناباروری باشد.

نشانه هاندارد

درمانجراحی برای باز کردن لوله رحم، IVF در صورتی که جراحی موفق نبود یا لوله خیلی آسیب دیده باشد و ترمیم نشود.

درصد موفقیتاحتمال بارداری بسیار متغیر است: بین 5 تا 60 درصد. درصد موفقیت به مکان رشد و ایجاد گرفتگی در لوله رحم یا میزان آسیب دیدگی بافت ها بستگی دارد. زوج هایی که IVF را امتحان می کنند، بین 10 تا 40 درصد شانس بارداری دارند. البته این مساله هم به سن خانم بستگی دارد.

مشکلات نامشخص دیگر

شاید پزشک نوعی اشکال نامعلوم باروری را در زن تشخیص دهد. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند، سم های محیطی، وزن زیاد یا وزن بسیار کم و ورزش بیش از حد می توانند روی باروری تاثیر منفی بگذارند اما هنوز رابطه مستقیمی برای این امر پیدا و مشخص نشده است.

نشانه مشخصندارد

درمانداروهای باروری به همراه تلقیح مصنوعی یا روش های ART

درصد موفقیتداروهای باروری موجب افزایش تولید تخمک می شود و همزمان با تلقیح مصنوعی، بین 8 تا 17 درصد احتمال بارداری را افزایش می دهد. بین 10 تا 40 درصد زنان نیز با روش IVF احتمال بارداری دارند.

نظرات 1 + ارسال نظر

سلام خسته نباشید من شما رو به دیدن وبلاگ خودم دعوت میکنم اومیدوارم خوشتون بیاد خوشحال میشم نظر زیبای خوتون رو برام بگذارید
http://shadmehr-music31.blogsky.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد