پوست و حاملگی

بارداری دوران فراز و نشیب‌های جسمی و روحی است. گاهی به شدت روحیه بالایی دارید و گاهی هورمون‌ها کاملا شما را افسرده و غمگین می‌کند. حتی همزمان با تغییر شکل بدن و آمادگی آن برای ورود نوزاد، متوجه بروز تغییراتی در پوست خود می‌شوید. بله خیالاتی نشده‌اید. پوست شما واقعا در دوران بارداری تغییر می‌کند. با وجود این‌که از تیرگی و لکه‌های پوستی در دوران بارداری زیاد گفته شده اما پوست شما در این دوران دامنه وسیعی از تغییرات را تجربه می‌کند. بیشتر این تغییرات به تغییرات هورمونی و جسمی بدن مربوط می‌شوند و پس از آن‌که سر و کله نوزاد پیدا شد، از بین می‌روند. اما برخی از این تغییرات پوستی ممکن است پس از زایمان نیز باقی بمانند. البته یادتان باشد همه خانم‌ها تمام موارد زیر را تجربه نمی‌کنند. پس اگر تاکنون از بارداری خود لذت برده‌اید، برای رویارویی با تغییرات پوستی زیر آماده باشید:

آکنه

اگر پوست شما همیشه مستعد جوش و آکنه بوده، در دوران بارداری باید بیشتر مراقب باشید. فعالیت زیاد هورمون‌ها در این دوران موجب فعال‌سازی غدد چربی و تشدید مشکل آکنه می‌شود. سعی کنید با تمیز نگه داشتن پوست خود از بروز این مشکل جلوگیری کنید. دو بار در روز صورت خود را بشویید و سپس یک کرم مرطوب‌کننده فاقد چربی و سفت‌کننده پوست بزنید.

ماسک حاملگی

بدن شما در دوران بارداری هورمون‌های فراوانی ترشح می‌کند. این تولید مازاد هورمون موجب افزایش رنگدانه‌ها و در نتیجه نمایان شدن لکه‌های قهوه‌ای روی پوست صورت‌تان – مخصوصا در ناحیه پیشانی – می‌شود. این لکه‌ها با اسامی ملازما و کلوزما شناخته می‌شوند. یکی از راه‌های پیشگیری از مشکل «ماسک حاملگی» این است که از تماس پوست خود با نور خورشید جلوگیری کنید. از یک کرم ضد آفتاب مرغوب استفاده کنید و هر وقت بیرون می‌روید یک کلاه نقاب‌دار روی سرتان بگذارید.

وریدهای عنکبوتی

هم‌زمان با پیشرفت دوران بارداری احتمالا متوجه وریدهای کوچک و برجسته‌ای خواهید شد که از صورت تا قسمت فوقانی قفسه سینه شما را پوشانده‌اند. نگران نباشید. این وریدهای برجسته بلافاصله پس از زایمان ناپدید می‌شوند. اگرچه در صورت تشدید مشکل باید مصرف ویتامین C را افزایش دهید.

خطوط قهوه‌ای

در ماه‌های چهارم و پنجم بارداری، شما خطوط تیره‌ای را می‌بینید که از ناف تا استخوان پوبیک کشیده شده‌اند. این خطوط قهوه‌ای پس از زایمان از بین می‌روند و لازم نیست هیچ کاری برای رفع آنها انجام دهید. این خطوط در اثر بر هم خوردن تعادل هورمونی در بدن پدیدار شده و خودبه‌خود پس از زایمان ناپدید می‌شوند.

وریدهای واریسی

در دوران بارداری متوجه رگ‌های آبی برجسته روی پاهای خود می‌شوید. علت نمایان شدن وریدهای واریسی این است که بدن سعی می‌کند جریان خون انتقالی به جنین را تنظیم کند. این ورید‌ها دردناک هستند اما شما می‌توانید با سر پا نایستادن، پیاده‌روی و پوشیدن جوراب‌های واریس از شدت درد خود بکاهید.

درخشندگی پوست

در دوران بارداری، جریان خون در بدن افزایش می‌یابد. تحریک جریان خون روی پوست شما تاثیر می‌گذارد و به دلیل فعالیت بیش از حد غدد چربی، پوست صورت‌تان می‌درخشد. شما می‌توانید از این حالت تا زمانی که ادامه دارد لذت ببرید.

آثار کشیدگی پوست

این چیزی است که بیشتر خانم‌ها سعی می‌کنند در دوران بارداری جلوی آن را بگیرند. وقتی بارداری شما نمایان و قابل رویت می‌شود، متوجه خطوط و رگه‌های قرمزی روی پوست شکم خود می‌شوید. به گفته کار‌شناسان باید ورزش کرده و از لوسیون‌های حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسیل و ویتامین E استفاده کنید. متاسفانه اکثر اوقات این خطوط ناشی از کشیدگی پوست برای همیشه باقی می‌مانند و تنها با گذشت زمان ممکن است کم رنگ‌تر شوند.

خارش پوست

این مشکل معمولا به پوست ناحیه شکم محدود می‌شود. طبیعی است که با پیشرفت بارداری، پوست شکم سفت و کشیده شود. شما می‌توانید پوست شکم‌تان را مرطوب نگه دارید و از لوسیون کالامین برای کاهش خارش آن استفاده کنید. این خارش ممکن است گاهی تشدید شده و به بازو‌ها و ساق پا نیز منتقل شود. این مشکل نسبتا ناراحت کننده است اما پس از زایمان برطرف می‌شود.

دوران تغییر

دوران بارداری دوران تغییر است و پوست نیز قطعا از این قاعده مستثنی نیست. این عوض شدنها می‌توانند خوب یا بد باشند. از تغییرات خوبی که اتفاق می‌افتد لذت ببرید و برای مقابله با شرایط ناخوشایند از روش‌های مراقبتی مناسب استفاده کنید. یادتان باشد که از بارداری خود لذت ببرید!

نظرات 1 + ارسال نظر
jOooOni 1392/06/30 ساعت 12:13 http://caspiangap.ir

@};-@};-@};-@};-@};-@};-@};-@};-@};-@};-@};-@};-@};-@};-
@};-سلام!!
@};-خوبی؟؟؟
@};-وبلاگت جالب و حرفه ایه!!!!!
@};-میخوام بهت یه سایت باحالی رو معرفی کنم!!!!!
@};-واقعا ارزش وقت گذاشتن داره!
@};-یه سایت تفریحی با فضای دوستانه
@};-جایی که میشه توش کلی دوست پیدا کرد و از مطالب مختلفش استفاده کرد!!!
@};-سایتش خیلی جالبه!مثل یه وبلاگ گروهی خیلی بزرگ میمونه!!
@};-میتونی یه مطلب بزاری،بعد بقیه دربارش نظربدن یا ادامش بدن یا جوابش رو بدن!(اگه سوال بود)!
@};-توش از مطالب علمی و درسی گرفته تا تفریحی و بازی! همه چی هست!!!!
@};-یه عالمه امکانات داره و میتونی همه کار کنی!!
@};-خدافظی نمیکنم چون منتظرتم!!!!
@};- ♥ caspiangap.ir ♥
@};-@};-@};-@};-@};-@};-@};-@};-@};-@};-@};-@};-@};-

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد