مراقبت از بندناف نوزاد

بعد از تولد نوزاد، بندناف به تدریج کوچک شده و می‌افتد. البته این افتادن بدون درد است و به طور طبیعی 2 هفته بعد از تولد شاهد آن خواهیم بود ولی به علت حساس بودن، به توجه بیشتری نیاز دارد. مراقبت خوب و اصولی از این قسمت بسیار مهم است. راهنمایی‌های ما را در مورد چگونگی انجام مراقبت صحیح از بندناف نوزاد با دقت بخوانید:

اگر بند ناف با ادرار یا چیز دیگری آلوده شد، از آب سرد جوشیده شده استفاده کنید. چند تکه پنبه را در آب خیس کنید و تمام قسمت اطراف ناف را پاک کنید. هرگز از پنبه خشک استفاده نکنید، چون ممکن است الیافی از آن روی این منطقه باقی بماند و باعث ایجاد حساسیت یا در برخی موارد حتی باعث ایجاد عفونت شود

چرا این قسمت مستعد ابتلا به عفونت است؟

هنگام تولد، نوزادان با سطح بالایی از پادتن‌ها در بدن‌شان به دنیا می‌آیند. مثل پروتئین‌هایی به نام گلبول‌های ایمنی که برای حفظ نوزاد از عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مهم هستند. با افت سطح این پروتئین‌ها نوزاد مستعد ابتلا به عفونت می‌شود.

از 3 ماهگی بدن نوزاد شروع به گسترش این پادتن‌ها می‌کند. البته این کار با سرعتی کند‌تر از بدن یک بزرگسال انجام می‌گیرد. بنابراین نوزادان بسیار آسیب‌پذیر هستند و به همین دلیل مراقبت از بندناف و پیشگیری از بروز عفونت بسیار حائز اهمیت است.

نشانه‌های بندناف سالم

یک بندناف سالم به طور معمول بدون بو و تمیز است. بندناف حدود 3 روز مرطوب باقی می‌ماند و سپس شروع به سیاه و خشک شدن می‌کند.

چگونه از بندناف مراقبت کنیم

۱- از  نگهداشتن نوزاد در محیط مرطوب و گرم خودداری کنید، زیرا بندناف باید خشک شود و بیفتد ولی محیط گرم و مرطوب این کار را به تاخیر می‌اندازد.

۲- بندناف را در معرض هوا قرا ر دهید تا به طور طبیعی خشک شود.

۳- بندناف را بالای پوشک نوزاد قراردهید. 

۴- از پاک‌سازی بیش از حد بندناف خودداری کنید. 

۵- اطمینان حاصل کنید بندناف به پوست نوزاد مالیده نمی‌شود. در این مدت از لباس‌های آزاد و سرهمی استفاده کنید تا بند ناف بیفتد.

چه موقع بند ناف می‌افتد؟

این زمان، زمان جدایی نامیده می‌شود و معمولا بین روز ششم تا دوازدهم بعد از تولد اتفاق می‌افتد. اگر در طول این مدت مقدار کمی خون مشاهده کردید، نگران نشوید. این خون، عادی و طبیعی است.

نشانه‌های عفونی شدن بندناف:

۱- قرمزی در قاعده بندناف

۲- وقتی بویی از بندناف استشمام شود.

۳- وقتی چرکی از بند ناف یا قاعده آن ترشح شود.

۴- خونریزی بندناف قبل از افتادن آن (هر چند یک خونریزی جزیی اغلب در زمان افتادن رخ می‌دهد.)

اگر متوجه هر کدام از این علامت‌ها همراه با تب و ناخوشی نوزاد شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

نکته دیگر این‌که:  

اساس مراقبت از بندناف برای دختران و پسران یکسان است ولی در مورد پسران باید اطمینان حاصل کرد که سر آلت درون پوشک قرار بگیرد تا از ریختن ادرار روی بندناف جلوگیری شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد