صاف بودن کف پای فرزند

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران، با بیان این که عمدتا کف پای همه نوزادان پس از تولد صاف است و در حین رشد، قوس پیدا کرده و شکل مناسب خود را می‌یابد، اظهار کرد: پدران و مادران تا سن چهار سالگی، نگران صاف بودن کف پای فرزند خود نباشند.

دکتر غلامعلی عکاشه در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این مطلب که صافی کف پا در ۸۰ درصد موارد یک بیماری نبوده و یک حالت فیزیولوژیکی طبیعی مانند بزرگ بودن بینی است، عنوان کرد: صافی کفی پا زمانی اتفاق می‌افتد که قوس کف پا از پاشنه تا نوک انگشتان، کاهش یافته و یا از بین برود.

وی ادامه داد: پدرها و مادرها تا سن چهار سالگی، نگران صاف بودن کف پای فرزند خود نباشند زیرا کف پای بیش از ۹۰ درصد کودکان، بویژه پسربچه‌های نوپا بعد از تولد به طورطبیعی صاف است. کف پا به تدریج، در حین رشد و از سن چهار سالگی، قوس پیدا کرده و شکل مناسب خود را می‌یابد.

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران، تاکید کرد: اگر پس از ۷ سالگی، این مشکل برطرف نشد، مراجعه به پزشک و پی‌گیری امر درمان ضروری می‌شود.

این جراح و متخصص ارتوپدی، ضمن اشاره به این مطلب که جز در مواردی، بهبود این عارضه نیازمند عمل جراحی نیست، گفت: عمدتا با قرار دادن کفی‌هایی در کفش و یا استفاده از کفش طبی، این عارضه اصلاح می‌شود و حتی در صورت عدم اصلاح نیز برای فرد خطری به دنبال ندارد.

وی وجود برخی گفته‌ها مبنی بر بروز عوارضی چون درد کمر و ستون فقرات، کج شدن پا، کوتاه شدن قد، ناتوانی پا و ناراحتی‌های چشمی به دنبال صاف بودن کف پا را رد و اظهار کرد: این مسئله در ذهن مردم جا افتاده است که این حالت می‌تواند عوارض ذکر شده را به همراه داشته باشد در حالی که این اظهارات صحیح نیست و صافی کف پا نمی‌تواند فرد را ناتوان کند.

دکتر عکاشه اضافه کرد: تنها در سه مورد است که صاف بودن کف پا، یک بیماری به حساب آمده و نیازمند به کارگیری روشهای درمانی از جمله عمل جراحی است. در چرخش استخوان ساق پا تا ۶ ماه پس از تشخیص از روشهای غیرجراحی برای درمان استفاده و اگر نتیجه بخش نبود با عمل جراحی اصلاح می‌شود.

وی صافی کف پای پیش رونده را نیز یک بیماری ناتوان کننده عنوان و اظهار کرد: در این حالت، کل پا از یک درجه معین بیشتر می‌چرخد و نیازمند اصلاح است زیرا هرچه سن بالاتر می‌رود، صافی کف پا نیز بیشتر می‌شود.

رئیس انجمن ارتوپدی ایران اضافه کرد: گاهی نیز این عارضه از یک بیماری نشآت گرفته و خود به عنوان یک بیماری مطرح نمی‌شود. ضعف عضله و بیماری فلج اطفال از این جمله‌اند.عمدتا فرد در این مواقع باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد